• O cinema brasileiro no Festival de Cannes (1949-2017): políticas de internacionalização e abertura de mercado 

      Figueiró, Belisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/06/2023)
      This research investigates cinematographic policies aimed at the diffusion and promotion of films at the Cannes Film Festival through a comparative study, from 1949 to 2017. For this, it carries out a survey of the Brazilian ...
    • A experiência da estereoscopia no audiovisual contemporâneo (2005-2012) 

      Cordebello, Pedro Dolosic (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/09/2013)
      Stereoscopic three dimensional pictures has gained significant importance in the entertainment industry nowadays. 3-D movies are intended to bring back the audience to the theater, and the stereoscopic television is the ...
    • Curadoria transmídia em festivais audiovisuais e estudo de caso pós-pandêmico do MixBrasil 

      Fischer, André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/06/2023)
      Technological innovations have caused profound transformations in the way audiovisual content is produced, understood, consumed, and programmed. The restrictions resulting from the COVID-19 pandemic have significantly ...
    • O melodrama e a política: um estudo sobre a adaptação de A Vida Invisível para o cinema 

      Rodrigues, Laís Torres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2023)
      This work explores the adaptation of the book A Vida Invisível de Eurídice Gusmão (2016), by Martha Batalha, for the film A Vida Invisível (2019), by Karim Aïnouz. Starting from the filmic analysis of four sequences, the ...
    • Belo horror: podem imagens de mulheres falarem a mulheres? 

      Rodrigues, Ariel de Paiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/04/2023)
      The following work describes the process of carrying out an experimental video-essay that, based on the seminal work by Laura Mulvey, Visual Pleasure and Narrative Cinema, that inaugurates feminist thought in cinematographic ...
    • Hoje tirei uma foto minha 

      Camargo, Bruna; Lôbo, Maria Fernanda; Pedroza, Cecília; Gonsales, Bruno; Araújo, Gabrielle (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/12/2021)
      The movie traces the journey of the director/screenwriter as they craft their self-portrait and engage in a conversation with their identity as a woman with a disability. Using archival footage, performances, and off-screen ...
    • Anamórfica 

      Siqueira, Thais; Bezerra, Marina Deliperi; Paschoal, Gabrielly; Veiga, Beatriz Ximenez Alvez Martinez; Tinen, Milena Akemi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)
      Short film: A young woman contemplates her current circumstances and the choices she made to arrive at this point in her life, all while navigating the complexities of adulthood. On her quest for personal satisfaction, ...
    • Mapeamento comportamental nos JRPGS – uma análise de sentimentos dos personagens de final fantasy VII remake 

      Rodrigues, Lucas Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/10/2021)
      Final Fantasy VII Remake is an electronic game released in April 2020 for the PlayStation 4 that uses the mechanic and narratological structure of Final Fantasy VII, released in 1997 for the PlayStation, in order to create ...
    • La Casa de las Flores: um retrato do México e do melodrama 

      Ribeiro, Danielle Christine Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/12/2021)
      Report on the elaboration of the article La Casa de las Flores: a portrait of Mexico and Melodrama that intends to analyse how the series La Casa de las Flores, produced by Netflix, uses different melodramatic elements. ...
    • A rede internacional de Festivais e a atuação do Festival do Rio: a circulação do longa metragem nacional vencedor do Troféu Redentor de Melhor Filme (2006-2019) 

      Costa, Nadia Cristina Biondo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 12/11/2021)
      In Brazil, film festivals have been spaces for the circulation of films for at least fifty years. At the same time that they appear relatively autonomous to other national film circulation windows, they also constitute ...
    • O itinerário de Ody Fraga rumo ao cinema 

      Mamigonian, José Rafael Gallotti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 09/03/2022)
      This research aims to investigate the initiation path of screenwriter and film director Ody Fraga (1927–1987). We chose to approach the period that precedes the making of his first feature film "Vidas Nuas" (1967), originated ...
    • Ozualdo Candeias e a representação das mulheres nos filmes Aopção ou As Rosas da estrada e As bellas da Billings 

      Santos, Susana Aparecida dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 22/02/2021)
      This dissertation investigates the films Aopção ou As rosas da estrada (1981) and As bellas da Billings (1986), directed by Ozualdo Candeias. Through film analysis, articulated with the concepts of feminist and gender ...
    • Lulu no Brasil: a recepção de Louise Brooks no Brasil e o imaginário estético-social da Primeira República 

      Santos, Tamara Carla dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 11/03/2022)
      Although the American actress Louise Brooks (1906-1985) is known for the roles she played in films in Germany – especially Pandora’s Box (G. W. Pabst, 1929) –, in the second half of the 1920s (1926-1930) her name was ...
    • Concepção da trilha sonora de Estado da Arte: um relato de experiência 

      Aquino, Marcelo Braga Jorge de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)
      This work is a report of the experiments conducted in the conception process of the original score for the short film Estado da Arte, directed by Felipe Dreilick and Ariel Rodrigues. It aims to thoroughly describe all the ...
    • Anatomia de um filme: investigando a direção de arte no cinema brasileiro 

      Varis Júnior, Gilberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/12/2021)
      This work aims to produce an article about practical, technical and methodological aspects involved in production design. The approach focuses on the testimonials of three art department Brazilian professionals with diverse ...
    • Redes interdiscursivas e convergência de mídias: uma análise de Brilho Eterno de uma Mente Sem Lembranças 

      Mestriner, Rogério Secomandi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 31/03/2011)
      With digital media's broad dissemination towards society, confirmed by the market expansion of electronic games and the growing digital inclusion due to Web 2.0 advances and mobile telephony, the audiovisual expression ...
    • A alegoria histórica em Manoel de Oliveira: um filme falado 

      Santos, Wiliam Pianco dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 25/08/2011)
      This research consists of a discourse analysis of Um filme falado (2003), from the Portuguese film director Manoel de Oliveira. The idea is to investigate the meanings implied in the historical allegory built by the director ...
    • O processo transcriativo de São Bernardo de Leon Hirszman 

      Bozicanin, José Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/05/2010)
      The purpose of our research was to recoup some of the ideas about the intersemiotic translation of Graciliano Ramos' novel Sao Bernardo (1934) to the cinema. In this masters dissertation we realised the creative genesis ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...
    • Herói popular sob ironia na cena política: estudo sobre o personagem e o entrelaçamento entre ficção e realidade nos filmes Macunaíma (1969) e Terceiro Milênio (1982) 

      Araújo, Mauro Luciano Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2010)
      The dissertation leans over an analysis of aspects of the mise-en-scène at the two chosen films, having focus in the fictional and non-fictional character rendered ironical in the Cinema Novo s (brazilian new cinema) stage ...