Navegando por programa de pós "Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 321
-
O estatuto do corpo na psicanálise de Lacan : da construção do imaginário à formalização do objeto α
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 08/02/2017)Cette recherche vise à investiguer le statut du corps dans la psychanalyse de Lacan à partir des trois termes directifs qui constituent la réalité dans sa théorie, à savoir, l'imaginaire, le symbolique et le réel. La ... -
Efeitos de uma capacitação sobre envolvimento familiar para estagiários em fisioterapia neuropediátrica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/08/2012)The research literature indicates that the relationship between physiotherapists and family caregivers of children with neurological disorders has a significant impact on the efficacy of the children s treatment. However, ... -
Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ... -
Representações sociais de estudantes negros: universidade e trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Social indicators regarding education and employment relations in Brazil indicate that the inequalities are even more critical when the analysis is done from the ethnic-racial perspective, showing a situation of obvious ... -
Avaliação de programa de educação positiva com recursos tecnológicos para mães que agridem fisicamente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/04/2015)This thesis involves a compilation of scientific texts and comprises four manuscripts: one book chapter and three Journal papers. Such texts are articulated in order to structure the theoretical support, the development ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Sensibilidade a dicas sociais humanas e comportamentos emergentes em cães domésticos (Canis familiaris)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2015)Animal experimentation with several species contributes to knowledge and understanding of different learning principles and aspects of human behavior. The domestic dog has been appointed as interesting to the comparative ... -
Aquisição de discriminações auditivo-táteis e emergência de leitura recombinativa em Braille
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/12/2014)Reading is a complex ability that involves a set of discriminated operants. In exposure to discrimination teaching with printed words the elements are combined and recombined in new words that control how to read the new ... -
Contação de histórias como estratégia para a prevenção do abuso sexual infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/03/2014)Child sexual abuse, according to the World Health Organization, has become a matter of public health, requiring interventions in the different spheres of society. Although alarming information, there are still few reports ... -
Investigação do monitoramento metacognitivo de crianças diante de medidas de capacidades intelectuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2012)Metacognition can be defined as the knowledge people have about their own cognitive processes, which can help them plan, monitor, regulate and assess their cognitive activities. Studies in the field have produced instruments ... -
Trauma e histórico de vitimização na escola: um estudo retrospectivo com estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 20/02/2014)School victimization may favor the occurrence of traumatic symptoms and Post Traumatic Stress Disorder (PTSD). This Doctoral Thesis had the following objectives: validate the American retrospective instrument Student ... -
Avaliação de habilidades pré-aritméticas e ensino de adição e subtração para crianças: contribuições da análise do comportamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/08/2013)The purposes of this study were propose: a pre-math skills evaluation tool for map the students repertoire of the early years of elementary school and analyze the complexity of relations of the tool; and an evaluation and ... -
Histórico familiar de mulheres encarceradas: fatores de risco e proteção para os filhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/03/2013)This dissertation was developed in the form a group of scientific papers which are interconnected in order to describe the main risk and protective factors experienced by incarcerated mothers and their children. Initially ... -
Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/04/2013)Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ... -
Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ... -
Investigações sobre discriminações simples e discriminações condicionais em abelhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/04/2012)Research on stimulus equivalence constitutes an experimental approach to assess variables underlying the development of symbolic behavior, which depends on the establishment of conditional relations between stimuli. ... -
Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/06/2014)The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ... -
Avaliação de um programa preventivo de violência escolar: planejamento, implantação e eficácia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 31/08/2012) -
Sobre o conceito de comportamento em Skinner e em Merleau-Ponty
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)Although it is the basis for propositions of a "science of behavior," B. F. Skinner’s work is marked by different indications regarding the concept of behavior, not always convergent and concise. Such plurality ends up ... -
Efeitos de estímulos emocionais sobre a ocorrência de falsas memórias : investigação por meio do paradigma da equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)False memories can be defined as recollections that do not correspond to the facts experienced by subjects. Cognitive research have pointed out that the referred phenomenon is, to some extent, determined by semantic relations ...