Show simple item record

dc.contributor.authorMoletta, Ana Keli
dc.date.accessioned2018-06-28T19:37:02Z
dc.date.available2018-06-28T19:37:02Z
dc.date.issued2018-04-27
dc.identifier.citationMOLETTA, Ana Keli. O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010). 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10225.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10225
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym in Portuguese), over a period of twenty-nine years (1981-2010), identifying its practice, conflicts, struggle for hegemony, and academic research in the scientific field of early childhood education in Brazil. The relationship structure dynamics between group subjects was analyzed through Academic Genealogy, an auxiliary science of History that studies the origin, evolution, and dissemination of interrelated groups. Our theoretical reference was based on the contributions of Pierre Bourdieu on the notion of academic field, political field and field of power, as well as on other authors who contribute to the understanding of the scientific space and its product, science (PRICE, 1976; VOSLENSKY, 1980; LATOUR, 1994). It was a qualitative research, characterized as documentary and bibliographical, involving the collection of a series of data, such as: official documents; newspaper clippings; ANPEd bulletins; ANPEd notebooks and annals; curricula that make up the Lattes Platform of the National Council for Scientific and Technological Development; journals; meetings, events and field-specific research networks; as well as works in the field of early childhood education. We argue that a dispute over the scientific monopoly in the field of early childhood education in Brazil ended up creating and extending hegemonic positions within this space, turning certain discourses into working mechanisms, and suppressing or neglecting opposing ways of thinking. Since early childhood education is still a field under construction in our country, the discussion and contribution of different types of knowledge is deemed indispensable to foster new debates, providing greater visibility and thus greater legitimacy to this field.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rights.uriAcesso abertopor
dc.subjectANPEdpor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectGenealogia acadêmicapor
dc.subjectEarly childhood educationeng
dc.subjectAcademic genealogyeng
dc.titleO campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)por
dc.title.alternativeThe Scientific Field of Early Childhood Education in Brazil (1981/2010)eng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Bittar, Marisa
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3059723520472948por
dc.description.resumoA presente pesquisa teve por objetivo analisar o Grupo de Trabalho Educação de Crianças de 0 a 6 anos (GT07), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), ao longo de vinte e nove anos (1981-2010), apontando suas práticas, conflitos, e lutas por hegemonia e produção acadêmica no campo científico de Educação Infantil no Brasil. A dinâmica da estrutura de relacionamentos entre os sujeitos desse grupo foi analisada por meio da genealogia acadêmica, ciência auxiliar da história que estuda a origem, evolução e disseminação de grupos inter-relacionados. O referencial teórico baseou-se nas contribuições de Pierre Bourdieu sobre a noção de campo acadêmico, campo político e de campo de poder, além de autores que contribuem para o entendimento a respeito do espaço científico e de seu produto, a ciência (PRICE, 1976; VOSLENSKY, 1980; LATOUR, 1994). A pesquisa foi de natureza qualitativa, caracterizando-se por ser documental e bibliográfica, envolvendo a coleta de uma série de dados, tais como: documentos oficiais; recortes de jornais; boletins ANPEd; cadernos e anais da ANPEd; currículos que compõem a Plataforma Lattes do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; periódicos; reuniões, eventos e redes de pesquisa específica do campo; além de produções do e sobre o campo de Educação Infantil. Argumenta-se que a disputa pelo monopólio científico no campo de Educação Infantil no Brasil acabou por construir e prolongar posições hegemônicas no interior desse espaço, tornando certos discursos mecanismos atuantes, suprimindo ou desprezando formas opostas de pensamento. Sendo a Educação Infantil em nosso país um campo ainda em processo de construção, julgamos indispensável a discussão e a contribuição de diferentes saberes objetivando fomentar novos embates, garantindo a esse espaço maior visibilidade e, com isso, legitimidade.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.ufscar.embargoOnlinepor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3113005770690752por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record