• Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

      Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...
    • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

      Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
    • Filosofia com crianças e mascotes: entre filosofia e artesania 

      Diniz, Roberta Bergamasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
      This dissertation analyzes, in philosophy with children classes, paths that can be taken so that they are meaningful to children, through the use of mascots, puppets, woven by an artisan teacher and linked to stories, ...
    • Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas 

      Paizan, Silena da Fonseca Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)
      This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ...
    • As antinomias do ensino de filosofia: caminhos e possibilidades para o seu ensino à luz da literatura 

      Costa, José Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)
      This dissertation presents an analysis of the teaching of philosophy in Brazil, which seeks to identify the course of teaching this discipline under the legislation that regulates Brazilian education and the ways in which ...