Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSP
Envíos recientes
-
Tradução de unidades terminológicas do âmbito da saúde em Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/01/2018)The present research aims at the translation of terminological units of the health area into Sign Language, considering the plurality that exists in the deaf community. It is a qualitative research developed in two stages, ... -
Feminismo negro e surdo: conhecendo suas raízes e lutas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/01/2024)Este artículo investiga la interseccionais del feminismo negro y la sordera, basándose en el trabajo de Patricia Hill Collins, Bell Hooks y Kimberlé Crenshaw. Analizamos hasta qué punto las publicaciones académicas ... -
Relações entre surdos e intérpretes de língua de sinais: um estudo sob uma perspectiva ética-racial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/01/2023)The present work focuses on the relationship between deaf and sign language interpreters, under an ethnic-racial perspective. The tireless struggles of black movements have made it possible to win rights. In the scope of ... -
Tradução no âmbito escolar: práticas e estratégias na criação de sentido de materiais didáticos, dentro do currículo ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/01/2018)The present work constitutes a research, about the translation and that within the school context of the deaf students, and their possible strategies for accomplishing the same. In the methodological choice, we opted for ... -
Violência sexual infantil e suas diferentes formas: uma tradução audiovisual do Português para Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/01/2023)The present work consists of the translation for Libras of an informative audiovisual material, available on the Youtube platform entitled “Child sexual violence and its different forms”. This research is located in the ... -
Reflexão sobre as políticas públicas educacionais para as diferenças surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/04/2023)The implementation of Public Policies in Brazil is usually the result of many struggles that produce social achievements. These policies must guarantee the access of minority groups, specifically deaf people, to rights ... -
A importância da acessibilidade em campanhas de saúde para a inclusão de pessoas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)This study addresses the importance of accessibility in health campaigns aimed at the deaf community, highlighting the need to overcome challenges to ensure full social inclusion. Although legislation has advanced, there ... -
Saúde física do Tradutor e Intérprete de Libras na esfera educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)This work aimed to investigate the physical health of Brazilian Sign Language (Libras)/Portuguese Language Translators and Interpreters (TILS) who work in schools. It was intended to problematize the working conditions and ... -
Contribuições do ensino bilíngue Libras/Português para a aquisição da linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/07/2024)In this research, we will address the impacts of bilingual education with the inclusion of Libras alongside Portuguese, both for deaf and hearing individuals, and we will examine the influence of this type of education on ... -
Surdocegueira: uma revisão de temas atuais em pesquisas acadêmicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/09/2024)The topic of deafblindness is rarely discussed and explored in the academic sphere, as it pertains to a minority community, both linguistically and socially. Deafblindness is a unique disability that combines deafness/hearing ... -
A importância da atuação de Indígenas Intérpretes de Libras em um contexto cultural Indígena: Exposição “Xingu: Contatos”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/09/2024)This paper, by presenting and discussing the work of indigenous interpreters of Libras in contexts in which indigenous ethnic-cultural issues are addressed, advocates the work of these professionals as fundamental to ... -
Acesso ao conhecimento sobre sexualidade por pessoas surdas: breve levantamento pós pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/09/2024)This article aims to present a brief bibliographic review of academic productions that address the theme of sexuality in the context of deafness. The paper, characterized as a bibliographic review and supported by the work ... -
Tradutores(as) e intérpretes de Libras e a triagem hospitalar: compreendendo seu papel e atuação no atendimento do paciente surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/04/2023)This paper aims to discuss the role of the interpreter translator de Libras (TILS) in view of the need to assist deaf people in screening processes in emergency care at health centers and later referral to medical care. ... -
Um levantamento bibliográfico sobre indígenas surdos e o acesso aos serviços de saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/04/2023)The aim of the research was to carry out a brief bibliographic survey about works that point out how health care has been provided to indigenous people and deaf people in the country, considering that interaction is of ... -
Educação bilíngue de surdos: a influência do Instrutor Surdo na aquisição de linguagem de estudantes surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)The presence of the Deaf Instructor in school contexts is a recent development when compared to the entire history of deaf education in Brazil. This professional, who is part of the proposal for bilingual education, has ... -
Verbalidades uma proposta de canal no youtube para narrativas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)In this course completion work, I created a channel on the YouTube platform, whose name is VERBALITIES. With the aim of creating a space for the dissemination of countless deaf identities and experiences through videos, ... -
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/09/2023)The present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching ... -
Questões que permeiam o gênero neutro, impactam a língua portuguesa e cruzam a língua de sinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This research main objective is to establish a debate about the use of gender-neutral words in Libras, some signs that has this neutrality, as well the relation of the neutrality and minority groups. Through essay features, ... -
Traduzir a negritude: a transgressão da norma em uma tradução corporeada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/09/2023)El objetivo de este trabajo es analizar la traducción del video 'Gritaram me negra', de la Victória Santa Cruz, realizada por la intérprete de Libras Anne Magalhães, tomando como punto de partida la noción de corporeidad ... -
A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This research aims to investigate one of the dimensions involved in language learning, namely existential competence (CALVO; BARQUERO, 2011). More specifically, we seek to explain how shyness can influence the process of ...