Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Josiane Cristina de
dc.date.accessioned2020-07-04T01:57:54Z
dc.date.available2020-07-04T01:57:54Z
dc.date.issued2019-02-14
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Josiane Cristina de. Desde as marcas que carrego fico pensando: como a escola educa, mas também fere?. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13004.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13004
dc.description.abstractThe object of this research was born from my experiences in the Supervised Internship in Early Childhood Education held in 2013 at a municipal school in the city of Votorantim / SP, which motivated the desire to investigate the possible consequences of relationships permeated by various types of violence that can occur inside the school. The research aimed to understand how the power relations between teacher and child are built in the school environment, as well as to investigate the marks left in the life of the child who experiences oppression and restrictions on his way of being a child. The research is qualitative and bibliographic. The main authors that support the work are: Michel Foucault (1987), Cláudia Rennó (2009), Adriana Rasera (2010) e Jucilaine Zucco (2008). They cover the subjects of discipline, body, authority and power, helping to understand the dynamics of these concepts when they are present at school. The work is divided into four chapters. The first chapter presents the construction of my Memorial, in which I reflect on my personal history in which it may have relations with the research, making a journey until I reach the course of Pedagogy. The second chapter presents the theoretical framework. The third chapter reports the methodology and the fourth presents the analysis of the data that were collected in the field, during the internship. The results reveal that the relations of power and authority within the school are influenced by values coming from a society marked by discipline and the need to adapt to a longing for production and work processes.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectDisciplinapor
dc.subjectPoderpor
dc.subjectEscolapor
dc.subjectDisciplineeng
dc.subjectPowereng
dc.subjectSchooleng
dc.titleDesde as marcas que carrego fico pensando: como a escola educa, mas também fere?por
dc.title.alternativeFrom the marks I carry I wonder: how does school educate, but also hurt?eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoO objeto do presente trabalho nasceu das minhas vivências no Estágio Supervisionado em Educação Infantil realizado em 2013 em uma escola municipal da cidade de Votorantim/SP, as quais motivaram o desejo por investigar as possíveis consequências de relações permeadas por variados tipos de violência que podem ocorrer dentro da escola. A pesquisa objetivou compreender como as relações de poder entre professor/a e criança são construídas no ambiente escolar, bem como investigar as marcas deixadas na vida da criança que vivencia opressões e cerceamentos à sua forma de ser-criança. A pesquisa é de natureza qualitativa e de caráter bibliográfico. Os principais autores que fundamentam o trabalho são: Michel Foucault (1987), Cláudia Rennó (2009), Adriana Rasera (2010) e Jucilaine Zucco (2008). Eles percorrem os temas do disciplinamento, do corpo, da autoridade e do poder auxiliando a compreender a dinâmica desses conceitos quando se fazem presentes na escola. O trabalho está dividido em quatro capítulos. O primeiro capítulo apresenta a construção do meu Memorial, no qual reflito sobre minha história pessoal no que ela pode ter relações com a pesquisa, fazendo um percurso até chegar no curso de Pedagogia. O segundo capítulo apresenta o quadro teórico. O capítulo terceiro relata a metodologia e o quarto apresenta a análise dos dados que foram coletados em campo, durante o estágio. Os resultados revelam que as relações de poder e autoridade dentro da escola são influenciadas por valores advindos de uma sociedade marcada pelo disciplinamento e necessidade de adequação frente a um anseio dos processos de produção e de trabalho.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/2818495315789637por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil