Show simple item record

dc.contributor.authorLima, André Henrique de
dc.date.accessioned2020-12-23T15:27:57Z
dc.date.available2020-12-23T15:27:57Z
dc.date.issued2020-12-07
dc.identifier.citationLIMA, André Henrique de. Entre sons e silêncios: a orquestração da acessibilidade na Educação Superior. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13595.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13595
dc.description.abstractDemocratic Management in Public Institutions of Higher Education (PIHE), in addition to resource management, provides for the interrelation of pedagogical management, access to the curriculum, spaces, conducts and cultural interactions. However, IPES has traditionally tended to subdivide and fragment their actions, distancing themselves from the perspective of accessibility, which encourages the cooperative interrelation of concrete and achievable elements and practices. Thus, the The present research aimed to identify, describe and analyze elements that (make up) the management democracy in the process of curriculum differentiation and accessibility in Education courses Superior of an PIHE in the state of São Paulo. This is a field study, with the participation of students with and without disabilities, teachers and managers and, based on institutional documents and legislation, is configured as a documentary study. The data were collected through interviews and observation, in addition to identification and systematization of documents. Therefore, it is a qualitative research and approached in the light of the analysis of content. The results of the study indicated the (de) construction of conceptions about disabilities and vocational training, as well as the identification of practical possibilities and positive attitudes. In addition, the elements identified and cooperatively discussed together with institutional managers, managers of undergraduate courses, teachers and students with and without disabilities, subsidized the legal recognition and institutionalization of the Curricular Differentiation and Accessibility (DAC) in the studied IPES. The present research suggests that the developments that DAC will make possible for Brazilian Higher Education should be carefully analyzed, from their planning to the transition of university students with deficiencies in the labor market, involving micro, meso, exo, chrono and macrocontext.eng
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação especialpor
dc.subjectPessoas com deficiênciaspor
dc.subjectCurrículopor
dc.subjectCooperaçãopor
dc.subjectFormação profissionalpor
dc.subjectSpecial educationeng
dc.subjectPeople with disabilitieseng
dc.subjectCurriculumeng
dc.subjectCooperationeng
dc.subjectProfessional trainingeng
dc.titleEntre sons e silêncios: a orquestração da acessibilidade na educação superiorpor
dc.title.alternativeBetween sounds and silences: the orchestration of accessibility in higher educationeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Cabral, Leonardo Santos Amâncio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5306031040506357por
dc.description.resumoA Gestão Democrática nas Instituições Públicas da Educação Superior (IPES), para além da gestão de recursos, prevê a interrelação da gestão pedagógica, do acesso ao currículo, dos espaços, das condutas e interações culturais. Contudo, as IPES tendem, tradicionalmente, a subdividirem e a fragmentarem suas ações, distanciando-se da perspectiva da acessibilidade, a qual incita a interrelação cooperativa de elementos e práticas concretas e alcançáveis. Assim, a presente pesquisa visou identificar, descrever e analisar elementos que (des)compõem a gestão democrática no processo de diferenciação e acessibilidade curricular em cursos da Educação Superior de uma IPES do estado de São Paulo. Trata-se de um estudo de campo, com a participação de estudantes com e sem deficiências, docentes e gestores e, com base em documentos institucionais e da legislação, configura-se como um estudo documental. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e observação, além da identificação e sistematização de documentos. Portanto, é uma pesquisa de cunho qualitativo e abordado à luz da análise de conteúdo. Os resultados do estudo indicaram a (des)construção de concepções sobre deficiências e sobre formação profissional, bem como a identificação de possibilidades práticas e de atitudes positivas. Além disso, os elementos identificados e cooperativamente discutidos junto aos gestores institucionais, gestores de cursos de graduação, docentes e alunato com e sem deficiência, subsidiaram o reconhecimento jurídico e a institucionalização da Diferenciação e Acessibilidade Curricular (DAC) na IPES estudada. A presente pesquisa sugere que os desdobramentos que a DAC possibilitará à Educação Superior brasileira deverão ser cuidadosamente analisados, do seu planejamento à transição dos estudantes universitários com deficiências ao mercado de trabalho, envolvendo-se micro, meso, exo, crono e macrocontextos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.description.sponsorshipId431096/2016-3por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5923802418381538por
dc.identifier.urlhttps://www.idea.ufscar.br/producoes/tccspor
dc.publisher.courseEducação Especial - EEspLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil