Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Nathalia Sales da
dc.date.accessioned2021-09-15T13:36:06Z
dc.date.available2021-09-15T13:36:06Z
dc.date.issued2021-07-02
dc.identifier.citationSILVA, Nathalia Sales da. A alfabetização no momento certo: possíveis consequências da aceleração dos processos de aprendizagem na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14900.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14900
dc.description.abstractTeaching literacy is a process that involves practices, exercises and experiences about learning letters and sounds. And it has been started earlier and earlier, since 2, 3 years old. Therefore, this research want to explore issues related to early literacy, around cognitive and motor maturation, language, reading and writing, in order to understand the influences of this practice on child development, through the analysis of bibliographical research results and information on the possibility to get “advantages” in submitting children to early literacy practices. Among the main authors who starred in the lines of this work, it is worth mentioning Piaget and Vygotsky, mainly, but also Alessandra Del Ré, Papalia and Feldman, Magda Soares and Artur Gomes de Morais. It was intended to investigate the needs of early childhood and the relationship with the practice of schooling that stands. In this sense, it is important to understand the weight of school actions and the possible consequences of accelerating learning processes in Early Childhood Education. As a result, it was concluded that this practice when introduced so immaturely, in addition to not bringing any further advantages, can also lead to complications and learning difficulties.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAlfabetizaçãopor
dc.subjectAquisição de linguagempor
dc.subjectPrecocidadepor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectLiteracyen
dc.subjectLanguage acquisitionen
dc.subjectPrecocityen
dc.subjectChild educationen
dc.titleA alfabetização no momento certo: possíveis consequências da aceleração dos processos de aprendizagem na educação infantilpor
dc.title.alternativeLiteracy at the right time: possible consequences of accelerating learning processes in child educationen
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Gatti, Márcio Antonio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0369563657842763por
dc.description.resumoO ensino da alfabetização é um processo que envolve práticas, exercícios, vivências e experiências acerca da aprendizagem de letras e sons. E tem se iniciado cada vez mais cedo, desde os 2, 3 anos de idade. Diante disso, a presente pesquisa buscou explorar questões relativas à alfabetização precoce, em torno da maturação cognitiva e motora, da linguagem, da leitura e escrita, a fim de compreender as influências dessa prática no desenvolvimento da criança, através da análise de resultados de pesquisas bibliográficas sobre a possibilidade de se obter “vantagens” na submissão de crianças às práticas de alfabetização precoces. Entre os principais autores que protagonizaram as linhas deste trabalho, cabe citar Piaget e Vygotsky, principalmente, mas também Alessandra Del Ré, Papalia e Feldman, Magda Soares e Artur Gomes de Morais. Procurou-se investigar as necessidades da primeira infância e a relação com a prática de escolarização que se coloca. Nesse sentido, é importante compreender o peso das ações escolares e as possíveis consequências da aceleração dos processos de aprendizagem na Educação Infantil. Como resultado, concluiu-se que essa prática quando introduzida tão imaturamente, além de não trazer quaisquer vantagens posteriores, pode, ainda, dar margem a complicações e dificuldades de aprendizagem.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/7493907480985337por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil