Show simple item record

dc.contributor.authorFonseca, Victória Pratalli da
dc.date.accessioned2021-11-29T14:19:15Z
dc.date.available2021-11-29T14:19:15Z
dc.date.issued2021-11-19
dc.identifier.citationFONSECA, Victória Pratalli da. O papel de grupos de pesquisas em educação matemática na formação de futuros(as) professores(as) dos anos iniciais. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15193.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15193
dc.description.abstractThe article is the result of a course completion work (TCC), linked to the Degree in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in which we present referrals and results of a study developed with two Brazilian research groups in Mathematics Education, among which are part of Pedagogy academics from federal public universities. As a goal, we intend to understand their role in the initial training of future teachers, as well as the motivations for linking and staying in this space mediated by research in the perspective of unveiling conditions and rationales that emerge from active participation in meetings. The methodology adopted is part of the field of qualitative research in education in which data are primarily produced based on a Google Forms questionnaire. The theoretical framework explores problems and perspectives of teacher training through research, as well as the characterization of mathematical training and for the teaching of Mathematics by the pedagogue. In terms of results, we raised indicators that demarcate the contribution of study groups to the expansion of the didactic-pedagogical repertoire through the reflective bias made possible in the collective view of the participants of "MANCALA – Study and Research Group in Mathematics Education, Culture and Teacher Training" (CNPq/UFSCar) and the "TA'ARÕMBY - Study and Research Group in Mathematics Education and Society (CNPq/UFMS/CPNV). In view of the data production and analysis process, it is possible to conclude that the participation in the groups awakened three types of feelings due to the research bias, namely: 1. Feeling of belonging, which is directly related to the welcome in the study space; 2. The proposal of the research groups to constitute themselves as an environment of collaboration and sharing; 3. Feeling of identification that has the group environment as a collective space, of identity with the teaching career that reverberates to what it means to be a teacher.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectFormação inicial de professorespor
dc.subjectGrupos de pesquisapor
dc.subjectEducação matemáticapor
dc.titleO papel de grupos de pesquisas em educação matemática na formação de futuros(as) professores(as) dos anos iniciaispor
dc.title.alternativeThe role of research groups in mathematics education in the education of future teachers of the early yearseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Ciríaco, Klinger Teodoro
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2947929641568853por
dc.description.resumoO artigo é fruto de um trabalho de conclusão de curso (TCC), vinculado à licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em que apresentamos encaminhamentos e resultados de um estudo desenvolvido com dois grupos de pesquisa brasileiros em Educação Matemática, dentre os quais integram acadêmicos(as) de Pedagogia de Universidades públicas federais. Como objetivo, intencionamos compreender o papel destes na formação inicial dos(as) futuros(as) professores(as), bem como as motivações para vinculação e permanência neste espaço mediado pela pesquisa na perspectiva de desvelar condicionantes e racionalidades que emergem da participação ativa nas reuniões. A metodologia adotada se inscreve no campo da pesquisa qualitativa em educação em que os dados são produzidos, prioritariamente, com base em um questionário Google Forms. O referencial teórico explora problemas e perspectivas da formação de professores(as) pela pesquisa, como ainda a caracterização da formação matemática e para o ensino de Matemática do(a) pedagogo(a). Em termos de resultados, levantamos indicadores que demarquem a contribuição de grupos de estudos para a ampliação do repertório didático-pedagógico pelo viés reflexivo possibilitado no olhar coletivo dos partícipes do "MANCALA – Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar) e do "TA’ARÕMBY - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade (CNPq/UFMS /CPNV). Frente ao processo de produção e análise dos dados, é possível concluir que a participação nos grupos despertou três tipos de sentimentos pelo viés da pesquisa, sendo eles: 1. Sentimento de pertença, que tem relação direta com a acolhida no espaço de estudo; 2. A proposta dos grupos de pesquisa de constituírem-se como um ambiente de colaboração e de partilha; 3. Sentimento de identificação que tem o ambiente do grupo como espaço coletivo, de identidade com a carreira docente que reverbera ao que é ser professor(a).por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8763233594607340por
dc.publisher.coursePedagogia - PedLNpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil