Show simple item record

dc.contributor.authorPereira, Ayana Cristina Anselmo
dc.date.accessioned2021-12-11T13:18:12Z
dc.date.available2021-12-11T13:18:12Z
dc.date.issued2021-06-24
dc.identifier.citationPEREIRA, Ayana Cristina Anselmo. Os reflexos do desenvolvimento da álgebra para o ensino de equações no ensino básico. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15335.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15335
dc.description.abstractThis research aims to offer contributions to Mathematics Education focused on teaching and learning algebraic equations, in an attempt to present the trajectory of algebra through the contributions of some peoples throughout the history and to understand how different conceptions can help in the approach of teaching and content development in current Basic Education. In this line, a documentary analysis is proposed, defined as a qualitative methodology and characterized as bibliographical research, through a typically historical approach by the cultures and peoples that influenced the construction of the first developments in algebra. Therefore, the object of study of this research is based on data collected in the works of Eves (2011), Roque (2012), Boyer (1974) and Garbi (2010) and the normative documents of education in the State of São Paulo at the stage of elementary School. The main question that will lead the research was defined as follows: How can the different conceptions attributed to algebra contribute to the approach to teaching algebraic equations in basic education?eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de equaçõespor
dc.subjectEducação Matemáticapor
dc.subjectBreve histórico de equaçõespor
dc.titleOs reflexos do desenvolvimento da álgebra para o ensino de equações no ensino básicopor
dc.title.alternativeThe consequences of the development of algebra for the teaching of equations in basic educationeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Salvador, José Antonio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2487171069472158por
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo oferecer contribuições para a Educação Matemática focadas no ensino e aprendizagem das equações algébricas, numa tentativa de apresentar a trajetória da álgebra pelas contribuições de alguns povos ao longo da história e compreender como as diferentes concepções podem auxiliar na abordagem de ensino e o desenvolvimento do conteúdo na Educação Básica atual. Nesta linha, propõe-se uma análise documental definida como metodologia qualitativa e caracterizada como pesquisa bibliográfica, através de uma abordagem tipicamente histórica pelas culturas e povos que influenciaram a construção dos primeiros desenvolvimentos em álgebra. Para tanto, o objeto de estudo desta pesquisa é baseado em dados coletados nas obras de Eves (2011), Roque (2012), Boyer (1974) e Garbi (2010) e os documentos normativos da educação no Estado de São Paulo do ensino fundamental. A questão principal que conduzirá a pesquisa foi assim definida: Como as diferentes concepções atribuídas a álgebra podem contribuir a abordagem do ensino de equações algébricas na educação básica?por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::ALGEBRApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/2792172487596265por
dc.publisher.courseMatemática - MNpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil