Show simple item record

dc.contributor.authorSprovieri, Luis Henrique
dc.date.accessioned2022-03-15T10:52:47Z
dc.date.available2022-03-15T10:52:47Z
dc.date.issued2021-11-25
dc.identifier.citationSPROVIERI, Luis Henrique. Utilização do modelo pictórico da Matemática de Singapura em resoluções de problemas para os 5o e 6o anos do ensino fundamental, dentro da proposta curricular do estado de São Paulo. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15703.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15703
dc.description.abstractTeaching mathematics is a challenge for both educators and students. It is usual to notice the lack of interest of students in Mathematics, especially when it is associated with letters and symbols, missing its real meaning. But this lack of interest usually appears exactly in the transition between cycles I and II of elementary school, specifically between the 5th and 6th grades. The cycle transition is also the transition between “Concrete” Mathematics, with manipulative materials, and “Abstract” Mathematics, with its symbols and its own language. The work presents the use of a pictorial model of Singapore Mathematics, called the Bar Model, in order to ease and make the passage of cycles satisfactory, thus creating a bridge between the concrete and the abstract in order to alleviate the difficulties of students in this transition. For this purpose, problem situations for the 5th and 6th years were selected from the State’s official instructional material in accordance with the curricular proposal. These were developed using the Bar Model methodology.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectModelo de barraspor
dc.subjectMatemática de Singapurapor
dc.subjectTransição de ciclos no ensino fundamentalpor
dc.subjectBar modeleng
dc.subjectMathematics of Singaporeeng
dc.subjectTransition of cycles in elementary schooleng
dc.titleUtilização do modelo pictórico da Matemática de Singapura em resoluções de problemas para os 5o e 6o anos do ensino fundamental, dentro da proposta curricular do estado de São Paulopor
dc.title.alternativeUtilization of the pictorial model of Mathematics of Singapore in resolutions of problems for the 5th and 6th grades of elementary school, within the curricular proposal of the state of São Pauloeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Baldin, Yuriko Yamamoto
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8785562528979416por
dc.description.resumoO ensino de matemática é um desafio tanto para educadores como estudantes. É comum percebermos o desinteresse dos alunos pela Matemática, principalmente quando está associada a letras e símbolos, perdendo seu real significado. Mas esse desinteresse costuma surgir exatamente na transição dos ciclos I e II do Ensino Fundamental, em específico entre os 5° e 6° anos. A transição de ciclo é também a transição entre a Matemática “Concreta”, com os materiais manipulativos, e a Matemática “Abstrata”, com seus símbolos e linguagem própria. O trabalho apresenta a utilização de um modelo pictórico da Matemática de Singapura, chamado Método de Barras, a fim de suavizar e tornar satisfatória a passagem entre os ciclos, desse modo criando uma ponte entre o concreto e abstrato de forma a atenuar as dificuldades dos alunos nessa transição. Para isso foram selecionadas situações problemas dos 5° e 6° anos, do material do Estado de acordo com a proposta curricular. Esses foram desenvolvidos segundo a metodologia do Modelo de Barras.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3537532707019356por
dc.publisher.courseMatemática - MLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil