Show simple item record

dc.contributor.authorRicardo, Marcos Antônio
dc.date.accessioned2022-04-05T12:31:47Z
dc.date.available2022-04-05T12:31:47Z
dc.date.issued2022-02-08
dc.identifier.citationRICARDO, Marcos Antônio. A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15806.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15806
dc.description.abstractThe objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding the methodology, a literature review and field research were carried out. The activities were applied in the classroom at a municipal school located in the city of São Paulo. After conducting classes that addressed the initial concepts of scalar kinematics and Newton's Laws, activities on scalar kinematics and Newton's Laws were proposed to 10 9th grade students. After the application of the activities, it was observed that many students, even though they knew the formulas to be used for the development of the problems, ended up making them wrong, because they were not able to proceed with the development of mathematical calculation. It is concluded that it is recommended to have more interdisciplinary activities.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectMatemáticapor
dc.subjectFísicapor
dc.subjectInterdisciplinaridadepor
dc.subjectMathematicseng
dc.subjectPhysicseng
dc.subjectInterdisciplinarityeng
dc.titleA interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemáticapor
dc.title.alternativeThe interdisciplinarity between the disciplines of physics and mathematicseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Massago, Sadao
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1915704875970931por
dc.description.resumoO objetivo do trabalho foi analisar como a interdisciplinaridade entre as disciplinas de Física e Matemática pode ajudar na resolução de atividades com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental. Em relação à metodologia, realizou-se uma revisão de literatura e uma pesquisa de campo. As atividades foram aplicadas em sala de aula em uma escola municipal localizada na cidade de São Paulo. Após a realização de aulas que abordavam os conceitos iniciais sobre cinemática escalar e Leis de Newton, foram propostas atividades sobre cinemática escalar e sobre as Leis de Newton aos 10 alunos do 9°ano. Após a aplicação das atividades observou-se que que muitos alunos mesmo sendo conhecedores das fórmulas a serem usadas para o desenvolvimento dos problemas acabaram por errá-las, pelo fato de não conseguirem prosseguir com o desenvolvimento do cálculo matemático. Conclui-se que é recomendável ter mais atividades interdisciplinares.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA::FISICA MATEMATICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9894842624880217por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil