Show simple item record

dc.contributor.authorAlmeida, Ed Angel França
dc.date.accessioned2022-04-13T11:24:59Z
dc.date.available2022-04-13T11:24:59Z
dc.date.issued2021-12-16
dc.identifier.citationALMEIDA, Ed Angel França. A educação especial na escola indígena Terena: um estudo no município de Anastácio. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15852.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15852
dc.description.abstractIndigenous peoples have the right to specific, differentiated, intercultural, bilingual/multilingual and community education, guaranteed by law. Like all the rights of indigenous peoples, school education was the result of several struggles and the union of different indigenous and indigenist movements. And in the same way that school education took time to have legal support and to take its own form, detached from its historical burden, Special Education is gradually being seen with different eyes by the indigenous themselves. Therefore, showing the interface of Special Education in Indigenous Schools is of paramount relevance. This research sought to answer some questions: Are indigenous students who are the target audience of Special Education (PAEE) being served at the indigenous school? What actions are developed to assist PAEE indigenous students? And how are these actions being developed by teachers and school managers? Thus, this work had as general objective to know the interface of Special Education in a Terena indigenous school. With the specific objectives of investigating whether there is service for indigenous PAEE students and how this service takes place; to describe what are the actions developed to assist the PAEE indigenous students and how these actions are being developed by teachers and managers of the school that is the focus of this work. It is a qualitative approach work. To obtain data, structured questionnaires were applied individually by the researcher. The questionnaires were prepared by researchers specialized in the field of Special Education, from the Federal University of São Carlos, through which we were able to characterize: the respondent, the school's data, the access and permanence of the PAEE student in the school, the school's infrastructure, administrative and pedagogical actions and the participants' sense of self-efficacy, etc. This work portrays the interface of special education in a Terena indigenous school in the municipality of Anastásio, in the state of Mato Grosso do Sul. We can conclude that the service to the Terena indigenous of this municipality has taken place and that the managers and professionals working in the school have sought to meet the demands of their public.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação especialpor
dc.subjectEducação escolar indigenapor
dc.subjectDeficiênciapor
dc.subjectPovo Terenapor
dc.titleA educação especial na escola indígena Terena: um estudo no município de Anastáciopor
dc.title.alternativeSpecial education in the Terena indigenous school: a study in the municipality of Anastácioeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lacerda, Cristina Broglia Feitosa de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9468232016416725por
dc.contributor.advisor-co1Corsi, Adriana Maria
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5553922167803121por
dc.description.resumoOs povos indígenas têm direito a educação escolar específica, diferenciada, intercultural, bilíngue/multilíngue e comunitária, assegurada por lei. Como todos os direitos dos povos indígenas, a educação escolar foi resultado de várias lutas e união dos diversos movimentos indígenas e indigenistas. E da mesma maneira que a educação escolar levou tempo para ter respaldo legal e tomar uma forma própria desvencilhada da sua carga histórica, a Educação Especial vem aos poucos sendo vista com outros olhos pelos próprios indígenas. Portanto, mostrar a interface da Educação Especial em Escolas Indígenas é de suma relevância. Esta pesquisa buscou responder algumas questões: Os indígenas estudantes Público-alvo da Educação Especial (PAEE) estão sendo atendidos na escola indígena? Quais ações são desenvolvidas para atender os estudantes indígenas PAEE? E como essas ações estão sendo desenvolvidas pelos professores e gestores da escola? Assim, este trabalho teve como objetivo geral conhecer a interface da Educação Especial em uma Escola indígena Terena. Com os objetivos específicos de investigar se há o atendimento dos indígenas estudantes PAEE e como acontece esse atendimento; descrever quais são as ações desenvolvidas para atender os estudantes indígenas PAEE e como estas ações estão sendo desenvolvidas por professores e gestores da escola foco deste trabalho. Trata-se de um trabalho de abordagem qualitativa. Para obtenção de dados foram utilizados questionários estruturados aplicados individualmente pelo pesquisador. Os questionários foram elaborados por pesquisadores especialistas na área da Educação Especial, da Universidade Federal de São Carlos, por meio dos quais pudemos caracterizar: o respondente, os dados da escola, o acesso e permanência do aluno PAEE na escola, a infraestrutura da escola, as ações administrativas e pedagógicas e o senso de autoeficácia dos participantes, etc. Este trabalho retrata a interface da educação especial em uma escola indígena Terena no município de Anastásio, no Estado de Mato Grosso do Sul. Podemos concluir que o atendimento aos indígenas Terena deste município tem acontecido e que os gestores e profissionais atuantes na escola tem procurado atender as demandas de seu público.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3933349387952206por
dc.publisher.courseEducação Especial - EEspLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil