Show simple item record

dc.contributor.authorPaiva, Jeniffer Dutra
dc.date.accessioned2022-05-05T19:46:58Z
dc.date.available2022-05-05T19:46:58Z
dc.date.issued2022-04-13
dc.identifier.citationPAIVA, Jeniffer Dutra. Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040
dc.description.abstractThis course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values ​​in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic research was used, using writings of these two authors, as well as those of some commentators. The internal articulation of the text begins with the exposition of the concepts of value and morality, based on a historical-philosophical reflection. Then, the theoretical foundation based on Piaget and Vygotsky is presented. Finally, a comparative analysis is made between the Piagetian perspective, based on the cognitive theory based on genetic epistemology, and the cultural-historical theory formulated by Vygotsky, highlighting similarities and differences between them. The theoretical reflection enabled the understanding of moral values ​​as human constructions, which are seen by Piaget within relations of coercion and cooperation in the course of child development, linked to the phase of heteronomy and autonomy, and by Vigotski considered as cultural productions, which permeate the social relationships that direct human action.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectPiagetpor
dc.subjectValorpor
dc.subjectVigotskipor
dc.subjectChild Educationeng
dc.subjectPiagetpor
dc.subjectValueeng
dc.subjectVigotskipor
dc.titleDesenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piagetpor
dc.title.alternativeDevelopment of moral values in children: similarities and differences between Vygotsky and Piageteng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Martins, Marcos Francisco
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4515924584428591por
dc.contributor.advisor-co1Dainez, Débora
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4671868444231806por
dc.description.resumoEsse trabalho de conclusão de curso visa buscar respostas ao seguinte problema de pesquisa: compreender como se dá o desenvolvimento dos valores morais nas crianças na perspectiva de Piaget e Vigotski. Empregou-se a pesquisa bibliográfica, utilizando escritos desses dois autores, bem como os de alguns comentaristas. A articulação interna do texto inicia-se com a exposição dos conceitos de valor e de moral, a partir de uma reflexão histórico-filosófica. Seguidamente, a fundamentação teórica com base em Piaget e Vigotski é apresentada. Por fim, é feita uma análise comparativa entre a perspectiva piagetiana, assentada na teoria cognitiva com base na epistemologia genética, e a teoria histórico-cultural formulada por Vigotski, destacando semelhanças e diferenças entre elas. A reflexão teórica possibilitou a compreensão dos valores morais como construções humanas, os quais são vistos por Piaget dentro de relações de coação e de cooperação no percurso do desenvolvimento infantil, atrelados a fase de heteronomia e autonomia, e por Vigotski considerados como produções culturais, que permeiam as relações sociais que direcionam o agir humano.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6464883395399432por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil