Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Marilia Faustino da
dc.date.accessioned2022-06-14T12:38:23Z
dc.date.available2022-06-14T12:38:23Z
dc.date.issued2022-04-07
dc.identifier.citationSILVA, Marilia Faustino da. Nova proposta didática para o ensino de biologia molecular na educação básica. 2022. Tese (Doutorado em Genética Evolutiva e Biologia Molecular) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16284.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16284
dc.description.abstractThe teaching of science and biology in basic education aims to provide minimum content so that individuals can deal with new information and are able to understand, question and position themselves in the face of ethical debates arising from the development and applications in the area of Biotechnology and Molecular Biology. However, the flow of information generated is not accompanied by the dissemination of scientific information in the school environment, nor is it incorporated into teaching knowledge on a continuous basis. In addition, the teaching of Molecular Biology and its related concepts, which involve a great capacity for abstraction on the part of the students, requires the elaboration and use of specific teaching resources. In this context, this work aimed to organize, develop and implement a continuing education course offered to teachers in basic education, focusing on the teaching profile of the public network, their needs and difficulties related to the teaching of Molecular Biology. From these data, a gamified software called BIOQUEST was developed, aimed at high school students. Then, the usability of the software and the impact on the learning of concepts related to Molecular Biology were evaluated, comparing the results of a conceptual test with students who used the BIOQUEST software, and students who had contact with the concepts in the traditional way. education. Data analysis based on the use of BIOQUEST revealed that , the software can be used as a pedagogical resource with basic education students, since it presents the concepts related to Molecular Biology in a playful way, being well evaluated in relation to usability. , exploration of the game in its entirety, the relevance of the subject for learning and ease of manipulation and navigation in the game, in addition to having a positive impact on the learning of concepts.eng
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação básicapor
dc.subjectBasic educationeng
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectTeacher trainingeng
dc.subjectEnsinopor
dc.subjectTeachingeng
dc.subjectBiologia molecularpor
dc.subjectMolecular biologyeng
dc.subjectSoftware gamificadopor
dc.subjectGamified softwareeng
dc.titleNova proposta didática para o ensino de biologia molecular na educação básicapor
dc.title.alternativeNew didactic proposal for teaching molecular biology in basic educationeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Fuentes, Andréa Soares da Costa
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2426157257540389por
dc.description.resumoO ensino de ciências e biologia na educação básica tem por objetivo fornecer conteúdos mínimos para que indivíduos possam lidar com novas informações e que sejam capazes de entender, questionar e se posicionar diante de debates éticos oriundos do desenvolvimento e aplicações na área de Biotecnologia e Biologia Molecular. Todavia, o fluxo de informações geradas não é acompanhado pela difusão da informação científica no âmbito escolar, tampouco é incorporado ao saber docente de forma continuada. Além disso, o ensino de Biologia Molecular e seus conceitos correlatos, que envolvem grande capacidade de abstração por parte dos alunos, exige a elaboração e uso de recursos didáticos específicos. Neste contexto, esse trabalho teve com objetivos a organização, o desenvolvimento e aplicação de um curso de formação continuada oferecido a professores do ensino em educação básica focando no perfil docente da rede pública, suas necessidades e dificuldades relacionadas ao ensino de Biologia Molecular. A partir destes dados, desenvolveu-se um software gamificado denominado BIOQUEST, voltado para alunos do ensino médio. Em seguida, avaliou-se a usabilidade do software e o impacto na aprendizagem de conceitos correlatos à Biologia Molecular comparando-se resultados de um teste conceitual junto a alunos que fizeram uso do software BIOQUEST, e alunos que tiveram contato com os conceitos da forma tradicional de ensino. A análise de dados feita com base na utilização do BIOQUEST revelou que, o software pode ser utilizado como recurso pedagógico junto aos alunos da educação básica, uma vez que apresenta de forma lúdica os conceitos relacionados à Biologia Molecular, sendo bem avaliado em relação à usabilidade, exploração do jogo na totalidade, a relevância do assunto para a aprendizagem e facilidade de manipulação e navegação no jogo, além de ter impacto positivo na aprendizagem de conceitos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Genética Evolutiva e Biologia Molecular - PPGGEvpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS BIOLOGICAS::BIOQUIMICA::BIOLOGIA MOLECULARpor
dc.description.sponsorshipId140892/2017-6por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/2941672894670182por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil