Show simple item record

dc.contributor.authorJanei Neto, Vitor
dc.date.accessioned2022-11-17T11:44:17Z
dc.date.available2022-11-17T11:44:17Z
dc.date.issued2022-09-30
dc.identifier.citationJANEI NETO, Vitor. Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17037.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17037
dc.description.abstractThe thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from the daily life of childhood schools, in which he works or has worked as a teacher, written throughout his career, which narrate and describe situations in which children use different strategies of resistance against the school institution (protests, exodus, desertions, escapes, contestations, confrontations, subversions, humor) and establishes relations and connections with the works of authors such as: Michel Foucault, Gilles Deleuze, Felix Guattari, Fernand Deligny, René Schérer, among others. Its goal is to think about children's resistance so that it is possible to reinvent our own ways of resisting in contemporaneity.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCriançapor
dc.subjectInfânciapor
dc.subjectResistênciapor
dc.subjectEducação Infanfilpor
dc.subjectEducaçãopor
dc.titleFragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educaçãopor
dc.title.alternativeFragments of a teaching life: children, resistance and educationeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Dinis, Nilson Fernandes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9901790534758296por
dc.description.resumoA tese “Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação” pretende responder a seguinte questão: Como as crianças pequenas resistem à escola? Para isso, o autor parte de cenas reais e fictícias do cotidiano de escolas de infância, nas quais atua ou atuou como professor, escritas ao longo de sua carreira, que narram e descrevem situações em que as crianças utilizam diferentes estratégias de resistência frente à instituição escolar (protestos, êxodos, deserções, fugas, contestações, enfrentamentos, subversões, humor) e estabelece relações e conexões com as obras de autores como: Michel Foucault, Gilles Deleuze, Felix Guattari, Fernand Deligny, René Schérer, entre outros. Seu objetivo é pensar a resistência das crianças para que seja possível reinventarmos as nossas próprias maneiras de resistir na contemporaneidade.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0637572083817526por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil