Show simple item record

dc.contributor.authorCruz, Zenedine Mariano Rocha da
dc.date.accessioned2023-02-13T11:37:41Z
dc.date.available2023-02-13T11:37:41Z
dc.date.issued2022-01-20
dc.identifier.citationCRUZ, Zenedine Mariano Rocha da. Análise reflexiva e memorial sobre as atividades práticas do curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17374.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17374
dc.description.abstractThis work describes the itinerary of a student of the Medicine course at the Federal University of São Carlos from 2017 to 2023. It aims to demonstrate my vision on the stages experienced in the scope of my medical education. The narrative represents the Final Project, as foreseen in the Political Pedagogical Project, in the form of a critical-reflective memorial. Divided into cycles, it shows the path of a young Cape Verdean student, inserted in a singular pedagogical and social sphere, which is the medical course based on the active methodology PBL (Problem Based Learning) in the city of São Carlos, in the interior of São Paulo, Brazil. In this comment on the methodology that transformed my educational paradigm, PBL; I evoke memories of my arrival in Brazil and the importance of resilience to solve insecurities; I analyze the chronological moments of the course, called educational cycles, which are the milestones of the engagement, theoretical and practical deepening, maturity and successful use of the constructivist spiral for the construction of knowledge; I mention the period of electives, which are the periods legitimized to the student's will to engage in a new practical or theoretical activity of improvement or learning of more skills, an activity of great importance and symbol of a pioneering course.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPrática profissionalpor
dc.subjectMetodologia ativapor
dc.subjectEspiral construtivistapor
dc.subjectProfessional practiceeng
dc.subjectActive methodologyeng
dc.subjectConstructivist spiraleng
dc.titleAnálise reflexiva e memorial sobre as atividades práticas do curso de medicina da Universidade Federal de São Carlospor
dc.title.alternativeReflective analysis and memorial about the practical activities of the medical course at the Federal University of São Carloseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Floriano, Petterson de Jesus
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7166785992593153por
dc.description.resumoEste trabalho descreve o itinerário de um aluno do curso de Medicina da Universidade Federal de São Carlos no hiato de 2017 a 2023. Tem o desígnio de demonstrar minha visão sobre as etapas vivenciadas no âmbito da minha educação médica. Representa o Trabalho de Conclusão de Curso, conforme previsto no Projeto Político Pedagógico, em formato de memorial crítico reflexivo. Dividido em ciclos, mostra o percurso de um jovem estudante cabo-verdiano, inserido em uma esfera pedagógica e social singular, que é o curso médico embasado pela metodologia ativa PBL (Problem Based Learning, ou Aprendizado Baseado em Problemas, em português) na cidade de São Carlos, interior de São Paulo, Brasil. Comento a metodologia que transformou meu paradigma educacional, o PBL; evoco memórias da minha chegada em solo brasileiro e a importância da resiliência para sanar as inseguranças; analiso os momentos cronológicos do curso, denominados ciclos educacionais, que são os marcos da provação do engajamento, aprofundamento teórico e prático, amadurecimento e uso exitoso da espiral construtivista para a edificação do conhecimento; menciono o período das eletivas, que são os períodos legitimados à vontade do aluno de engajar-se em uma nova atividade prática ou teórica de aperfeiçoamento ou aprendizagem de mais competências, atividade esta de ponderosa relevância, e símbolo de um curso vanguardista.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8946347703739561por
dc.publisher.courseMedicina - Medpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil