Show simple item record

dc.contributor.authorMarcondes, Jamile Silva
dc.date.accessioned2023-02-15T16:42:38Z
dc.date.available2023-02-15T16:42:38Z
dc.date.issued2023-01-20
dc.identifier.citationMARCONDES, Jamile Silva. Experimentação como potencial contribuinte para a formação de conceitos científicos em crianças.. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17392.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17392
dc.description.abstractSeeking to find strategies that help in the renewal of Science teaching in Brazil and considering the worrying results obtained by Brazilian students in international exams, we propose an study of Vigotsky's theories and neoVigotskian authors who deal with the construction of scientific concepts by children. This is mainly justified by the scarcity of studies focused on understanding this construction in childhood. Using a qualitative and exploratory methodology, and through bibliographical research, based on the principles present in these theories, we established criteria that guided the analysis of national publications that help in understanding the difficulties associated with conceptual learning in science. The articles published between 2000 and 2020 were found by searching the CAPES Portal and Academic Google. These publications report the use of the experimental approach as a subsidy for the formation of scientific concepts in children attending kindergarten and the early years of elementary school. The Vigotskyian criterion that appears most often is specialized instruction and the ones that appear less frequently are deliberate attention and logical memory. Recognizing the state of intellectual activity of the child on a given object in order to identify the state of attention and memory formation is complex, especially when dealing with a large group.eng
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectLaboratório de Ciênciaspor
dc.subjectEnsino de Ciênciaspor
dc.subjectVigotskypor
dc.subjectScience Labeng
dc.subjectScience Teachingeng
dc.subjectElementary Schooleng
dc.subjectEnsino Fundamentalpor
dc.titleExperimentação como potencial contribuinte para a formação de conceitos científicos em crianças.por
dc.title.alternativeExperimentation as a potential contributor to the formation of scientific concepts in children.eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Gebara, Maria José Fontana
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6585493065968961por
dc.description.resumoBuscando encontrar estratégias que auxiliem na renovação do ensino de Ciências no Brasil, e tendo em vista os preocupantes resultados obtidos por estudantes brasileiros em exames internacionais, propomos o estudo das teorias de Vigotsky e de autores neovigotskianos que tratam da construção de conceitos científicos por crianças. Isso se justifica, principalmente, pela escassez de trabalhos voltados para compreender essa construção na infância. Por meio de metodologia qualitativa e exploratória, e por meio de pesquisa bibliográfica, estabelecemos, a partir de princípios presentes nessas teorias requisitos que nortearam a análise de publicações nacionais, que auxiliam na compreensão das dificuldades associadas à aprendizagem conceitual em ciências. Os artigos publicados entre 2000 e 2020 foram localizados a partir de buscas no Portal CAPES de Periódicos e no Google Acadêmico. Essas publicações relatam a utilização da abordagem experimental como subsídio para a formação de conceitos científicos em crianças que cursam os anos iniciais do ensino fundamental. O requisito vigotskyano que mais aparece é a instrução especializada e os que menos aparecem são atenção deliberada e memória lógica. O reconhecimento do estado da atividade intelectual da criança sobre determinado objeto com fins de identificar estado de atenção e formação de memórias é complexo, principalmente quando se trata de um grande grupo.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6461521166648114por
dc.publisher.courseFísica - FL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil