Show simple item record

dc.contributor.authorSancigollo, Edilaine
dc.date.accessioned2023-04-14T13:48:45Z
dc.date.available2023-04-14T13:48:45Z
dc.date.issued2023-03-29
dc.identifier.citationSANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740
dc.description.abstractThe present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old.eng
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectDCNEIpor
dc.subjectPráticas Pedagógicaspor
dc.subjectChild Educationeng
dc.subjectPedagogical Practiceseng
dc.titleEducação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidadepor
dc.title.alternativeEarly Childhood Education and legislation: reflections on its applicabilityeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.contributor.advisor-co1Araujo, Thaise Vieira de
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7417720580937774por
dc.description.resumoO presente trabalho busca refletir sobre as fundamentações legais para o planejamento das práticas pedagógicas de professoras na Educação Infantil, tendo como referências as legislações vigentes que orientam as ações pedagógicas na educação infantil, esses documentos são as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil e os Critérios para um Atendimento em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Par realizar tais reflexões foi imprescindível buscar dados com profissionais da área da Educação Infantil, sendo feito então um levantamento de informação, por meio de formulário on-line, junto à onze professoras de Educação Infantil da cidade de Sorocaba. Pautada na metodologia quantitativa e qualitativa, o trabalho apresenta uma análise dos dados levantados - no intuito de identificar e reconhecer os direitos assegurados perante documentos legais, que visam garantir uma educação de qualidade para crianças de 0 a 5 anos e 11 meses de idade.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/6561228538606688por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil