dc.contributor.author | Sancigollo, Edilaine | |
dc.date.accessioned | 2023-04-14T13:48:45Z | |
dc.date.available | 2023-04-14T13:48:45Z | |
dc.date.issued | 2023-03-29 | |
dc.identifier.citation | SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740. | * |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740 | |
dc.description.abstract | The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old. | eng |
dc.language.iso | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de São Carlos | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Educação Infantil | por |
dc.subject | DCNEI | por |
dc.subject | Práticas Pedagógicas | por |
dc.subject | Child Education | eng |
dc.subject | Pedagogical Practices | eng |
dc.title | Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade | por |
dc.title.alternative | Early Childhood Education and legislation: reflections on its applicability | eng |
dc.type | TCC | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Maria Walburga dos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Araujo, Thaise Vieira de | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7417720580937774 | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho busca refletir sobre as fundamentações legais para o planejamento das
práticas pedagógicas de professoras na Educação Infantil, tendo como referências as legislações
vigentes que orientam as ações pedagógicas na educação infantil, esses documentos são as
Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil e os Critérios para um Atendimento
em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Par realizar tais reflexões foi
imprescindível buscar dados com profissionais da área da Educação Infantil, sendo feito então
um levantamento de informação, por meio de formulário on-line, junto à onze professoras de
Educação Infantil da cidade de Sorocaba. Pautada na metodologia quantitativa e qualitativa, o
trabalho apresenta uma análise dos dados levantados - no intuito de identificar e reconhecer os
direitos assegurados perante documentos legais, que visam garantir uma educação de qualidade
para crianças de 0 a 5 anos e 11 meses de idade. | por |
dc.publisher.initials | UFSCar | por |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO | por |
dc.publisher.address | Câmpus Sorocaba | por |
dc.contributor.authorlattes | https://lattes.cnpq.br/6561228538606688 | por |
dc.publisher.course | Pedagogia - PedL-So | por |