Show simple item record

dc.contributor.authorAraujo, Janaina Alves de
dc.date.accessioned2023-05-08T20:23:20Z
dc.date.available2023-05-08T20:23:20Z
dc.date.issued2023-03-30
dc.identifier.citationARAUJO, Janaina Alves de. Por que não pode celular na aula, mas pode aula no celular? As representações humorísticas dos memes da internet sobre educação na pandemia. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17974.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17974
dc.description.abstractThis work sought to analyze the implications of the Covid-19 pandemic in Brazilian Education during the years 2020 and 2021, with the suspension of face-to-face classes. Using as main methodology the bibliographical review, allied to the documental research (). Internet memes about emergency remote teaching were taken as the research object, based on the hypothesis that they constitute a new discursive genre – capable of translating, in a humorous tone, the representations constructed by the subjects about themes with social impact. The research was divided into three moments, the first of which focused on building a timeline with the events of the pandemic in Brazil based on news and documents; the second containing a historical review of the events that marked the emergence of the Digital Age in the 21st century (CASTELLS, 1999; 2003) (LÉVY, 1999) (BELL, 1977) and, finally, a deepening of the concept of meme (LEAL- TOLEDO, 2017) and the analysis of a corpus of 14 memes.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectCovid-19por
dc.subjectHumorpor
dc.subjectMemepor
dc.subjectAulas On-linepor
dc.subjectEducationeng
dc.subjectOnline classeseng
dc.titlePor que não pode celular na aula, mas pode aula no celular? As representações humorísticas dos memes da internet sobre educação na pandemiapor
dc.title.alternativeWhy cellphone can't be in the class, but the class can be in the cellphone? The humoristic representations of internet memes about education in the pandemiceng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Gatti, Márcio Antonio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0369563657842763por
dc.description.resumoEste trabalho buscou analisar as implicações da Pandemia de Covid-19 na Educação brasileira durante os anos de 2020 e 2021, com a suspensão das aulas presenciais. Utilizando como metodologia principal a revisão bibliográfica, aliada à pesquisa documental. Tomou-se como objeto de pesquisa os memes da internet sobre o ensino remoto emergencial, partindo da hipótese de que estes constituem um gênero discursivo - capaz de traduzir, em tom humorístico, as representações construídas pelos sujeitos acerca de temas com impacto social. A pesquisa foi dividida em três momentos, sendo o primeiro deles focado na construção de uma linha do tempo com os acontecimentos da pandemia no Brasil a partir de notícias e documentos; o segundo contendo um resgate histórico dos acontecimentos que marcaram o surgimento da Era Digital no século XXI (CASTELLS, 1999; 2003) (LÉVY, 1999) (BELL, 1977) e, por fim, um aprofundamento sobre o conceito de meme (LEAL-TOLEDO, 2017) e a análise de um corpus de 14 memes.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9902-2856por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil