Show simple item record

dc.contributor.authorDonadoni, Vitor Monti Carmelo
dc.date.accessioned2023-08-03T18:28:16Z
dc.date.available2023-08-03T18:28:16Z
dc.date.issued2022-09-16
dc.identifier.citationDONADONI, Vitor Monti Carmelo. Academias ao ar livre: uma revisão sistemática. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18370.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18370
dc.description.abstractIntroduction: Outdoor Gyms (OG) were developed for local public squares and parks, with the aim of giving the population access to the practice of physical activity focused on health and well-being. As it is implementation has been disseminated throughout the world year after year, this study sought to understand, based on various academic productions, what is already known about the users to this space, how the equipments are used, whether there is professional guidance on site, among other investigations explored in the OG. Objective: To gather academic research associated with OG, developed both in Brazil and in other countries, in order to systematically expose and compare the information present in the literature. Methods: The selection of studies was carried out in six databases (Cochrane Library, PubMed, LILACS, Web of Science, Scopus and Scielo), with no fixed initial period until May 2022, using the research term: outdoor gym AND health gym AND physical education. Subsequently, the studies that met the previously established inclusion criteria were maintained. Results: In the end, 17 studies were included and allocated according to their similarities, resulting in the construction of the following categories: users profile; location effectiveness; physical activity level; systematic reviews. The following isolated categories also emerged: teaching strategies; professional performance; equipments use; physical structure. Conclusion: Literature analyzes indicate that there is still no characteristic users profile of OG, but that the low-income population is the one that most uses the equipments. It is necessary that there are Physical Education professionals in the OG, so that this population can receive adequate guidance, perform physical activities reaching satisfactory levels and feel more encouraged to adhere to their practices in the OG.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAcademia ao Ar Livrepor
dc.subjectAcademia da Saúdepor
dc.subjectEducação físicapor
dc.titleAcademias ao ar livre: uma revisão sistemáticapor
dc.title.alternativeOutdoor gyms: a systematic revieweng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Ramos, Glauco Nunes Souto
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0134679842280022por
dc.contributor.advisor-co1Oliveira, Maria Carolina Derencio
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8887606484271737por
dc.description.resumoIntrodução: As Academias ao Ar Livre (ALL) foram desenvolvidas para praças e parques públicos locais, com o objetivo de dar à população o acesso à prática da atividade física focada na saúde e bem-estar. Como sua implementação vem ano a ano sendo disseminada por todo o mundo, este estudo procurou entender, a partir de diversas produções acadêmicas, o que já se sabe a respeito dos frequentadores desse espaço, como os equipamentos são utilizados, se há orientação profissional no local, dentre outras investigações exploradas nas AAL. Objetivo: Reunir pesquisas acadêmicas associadas às AAL, desenvolvidas tanto no Brasil quanto em outros países, no intuito de expor sistematicamente e equiparar as informações presentes na literatura. Métodos: A seleção dos estudos foi realizada em seis bases de dados (Cochrane Library, PubMed, LILACS, Web of Science, Scopus e Scielo), sem período inicial fixo até maio de 2022, através do termo de busca: outdoor gym AND health gym AND physical education. Posteriormente, foram mantidos os trabalhos que se enquadraram nos critérios de inclusão previamente estabelecidos. Resultados: Ao final, 17 estudos foram incluídos e alocados de acordo com suas similaridades, resultando na construção das seguintes categorias: perfil dos frequentadores; efetividade quanto a localização; nível de atividade física; revisões sistemáticas. Também emergiram as seguintes categorias isoladas: estratégias de ensino; atuação profissional; utilização dos equipamentos; estrutura física. Conclusão: As análises da literatura indicam que ainda não há um perfil característico dos frequentadores das AAL, mas que a população com baixa renda é a que mais utiliza os equipamentos. É preciso que haja profissionais de Educação Física nas AAL, para que essa população possa receber orientações adequadas, realizar as atividades físicas atingindo níveis satisfatórios, e se sintam mais incentivados a aderirem às suas práticas nas AAL.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.courseEducação Física - EFpor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2644-2838por
dc.contributor.advisor-co1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7816-7412por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil