Show simple item record

dc.contributor.authorRosa, Tifany Cristina Rodrigues
dc.date.accessioned2024-01-08T12:57:51Z
dc.date.available2024-01-08T12:57:51Z
dc.date.issued2023-11-22
dc.identifier.citationROSA, Tifany Cristina Rodrigues. Educação das relações étnico-raciais, arte e memória: refletindo sobre a formação e atuação de professores. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19071.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19071
dc.description.abstractRacism is a reality founded on the social structures of Brazil. Education is not isolated to this process, so the training of teachers faced with social contradictions became necessary. This work aims to establish connections with the use of Art in the instrumentalization of teacher training processes, aiming at the implementation of Brazilian Laws 10.639/03 and 11.645/08 within schools. The study has a qualitative and critical bias, and brings data collected with the application of questionnaires with 22 teachers and school principals who work in schools located in the State of São Paulo, in order to positively consider the use of Art and Memory as possible resources in teacher training environments.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação das Relações Étnico-raciaispor
dc.subjectFormação Docentepor
dc.subjectArte e Memóriapor
dc.subjectEducation and the Ethnic-racial relationseng
dc.subjectTeacher Trainingeng
dc.subjectArt and Memoryeng
dc.titleEducação das relações étnico-raciais, arte e memória: refletindo sobre a formação e atuação de professorespor
dc.title.alternativeEducation of ethnic-racial relations, art and memory: reflecting on the formation and performance of teacherseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Latteslattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.contributor.advisor-co1Pereira, Priscila Leonel de Medeiros
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5408235474739184por
dc.description.resumoO racismo é uma realidade fundada nas estruturas sociais do Brasil. A Educação não está isolada a este processo, por isso, pautar uma formação de professores frente às contradições sociais se fez necessário. Este trabalho objetiva estabelecer conexões com o uso da Arte na instrumentalização de processos formativos de professores, visando a implementação das Leis 10.639/03 e 11.645/08 dentro das escolas. O estudo tem um viés qualitativo e crítico, e traz dados coletados com a aplicação de questionários com 22 professores e gestores atuantes em escolas dentro do Estado de São Paulo, de modo a considerar de maneira positiva a utilização da Arte e da Memória como recursos possíveis em ambientes de formação de professores.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/2160745798350993por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0003-8523-2424por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9304-5800por
dc.contributor.advisor-co1orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8563-443Xpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil