Show simple item record

dc.contributor.authorPrini, Thais Helena
dc.date.accessioned2024-01-18T14:51:01Z
dc.date.available2024-01-18T14:51:01Z
dc.date.issued2017-12-20
dc.identifier.citationPRINI, Thais Helena. Performance e formação de professores: troco doces por doces sonhos. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19119.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19119
dc.description.abstractThis work was born from the dream of building an Early Childhood Education that respects the needs of young children to move, play, create, reinvent and express themselves creatively. Inspired by a contemporary art exhibition, by the Art and Movement classes of the Pedagogy course, the research question − “can performance art contribute to the education of teachers of young children? If so, in what ways?” − generated the objective of understanding what contributions contemporary art can have, especially performance art, for the education of Early Childhood Education teachers. Having defined the research problem and the main objective, the methodology was configured as research into artistic practice (research in or through the arts) associated with bibliographic research. The mixed methodological approach made the research process and analyzed experiences of performances carried out by the author from 2014 to 2017, inspired by the performance “Troco Sonhos” by artist Ana Teixeira, more significant.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPerformancepor
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectPedagogiapor
dc.subjectTeacher educationeng
dc.subjectPedagogyeng
dc.subjectEducação Infantileng
dc.subjectEarly childhood educationeng
dc.subjectArtepor
dc.subjectArtpor
dc.titlePerformance e formação de professores: troco doces por doces sonhospor
dc.title.alternativePerformance and teacher education: I exchange sweets for sweet dreamseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoO presente trabalho nasceu do sonho de construir uma Educação Infantil que respeite as necessidades das crianças pequenas de mover, brincar, criar, reinventar e se expressar de forma criativa. Inspirada por uma exposição de arte contemporânea, pelas aulas de Arte e de Movimento do curso de Pedagogia, a questão-problema da pesquisa − “a arte da performance pode contribuir com a formação de professores(as) de crianças pequenas? Se sim, de quais formas?” − gerou o objetivo de compreender quais contribuições pode ter a arte contemporânea, especialmente a arte da performance, para a formação de professores(as) da Educação Infantil. Definidos o problema de pesquisa e o objetivo principal, a metodologia configurou-se como pesquisa da prática artística (pesquisa em ou através das artes) associada à pesquisa bibliográfica. A abordagem metodológica mista tornou mais significativo o processo de pesquisa que realizou e analisou experiências de performances realizadas pela autora de 2014 a 2017, inspiradas na performance “Troco Sonhos” da artista Ana Teixeira.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLARpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4330109924295915por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0007-8553-3496por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6978-864Xpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil