Show simple item record

dc.contributor.authorSoares, Dyllan
dc.date.accessioned2024-02-05T17:09:28Z
dc.date.available2024-02-05T17:09:28Z
dc.date.issued2022-04-28
dc.identifier.citationSOARES, Dyllan. História, raça “parasitagem” na Revista do Ensino da Associação Beneficiente do Professorado Público de São Paulo (1903-1918). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19186.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19186
dc.description.abstractThis monograph aims to explore the existence of racialized discourses in the pages from the Teaching Magazine of the São Paulo Public Teachers' Beneficent Association (1902-1918). Conceived by a generation of teachers who formed the elite of educators in the state of São Paulo during the First Republic, the Magazine is a source important to understand the pedagogical trends of the time. While the majority of Works on education in this period focus on the relationship between material and ideological, or the bureaucratic-administrative, our attention, without neglecting these factors, turns to the relationship between racialized sociological discourses present in Brazilian Social Thought and the historical interpretation of Brazil.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPensamento Social Brasileiropor
dc.subjectSociologia Históricapor
dc.subjectRacializaçãopor
dc.subjectEducaçãopor
dc.titleHistória, raça “parasitagem” na Revista do Ensino da Associação Beneficiente do Professorado Público de São Paulo (1903-1918)por
dc.title.alternativeHistory, race, and "parasitic" in the Revista do Ensino of the Beneficial Association of Public Teacher of São Pauloeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Sanchez, Fábio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6423443695464907por
dc.description.resumoA presente monografia visa explorar a existência de discursos racializados nas páginas da Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professorado Público de São Paulo (1902-1918). Idealizados por uma geração de professores que formaram a elite de educadores no estado de São Paulo durante a Primeira República, a Revista é uma fonte importante para entender as tendências pedagógicas da época. Enquanto a maioria dos trabalhos sobre a educação neste período focam seja na relação entre o material e o ideológico, ou o burocrático-administrativa, nossa atenção, sem negligenciar esses fatores, volta-se para a relação entre discursos sociológicas racializadas presentes no Pensamento Social Brasileira e a interpretação histórica sobre o Brasil.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5336887911036819por
dc.publisher.courseCiências Sociais - CSopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil