Listar Teses e dissertações por asesor "01c208d7-821e-4e48-8387-a3d32200b337"
Mostrando ítems 1-8 de 8
-
Os estudos sobre educação e relações étnico-raciais no norte do Brasil : um campo em formação?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research intends to characterize studies on education and ethnic-racial relations in the North region of the country, which is marked by the diversity of customs and cultures that involves its population composition ... -
Educação das relações étnico-raciais : limites e possibilidades no curso de pedagogia da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The social, historical, and legal requirements Education of ethnic racial ave provoked schools and universities to rethink their curriculum, management practices and pedagogical perspectives. In this scenario, teachers are ... -
Diversidade e descolonização do currículo do ensino superior: diálogos Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)This paper is a result of a research entitled "Knowledge, research and innovation in teacher education for ethnic-racial development in higher education: questionings and contributions of the ethnic-racial and cultural ... -
Quilombolas na Pós-Graduação construindo Ebges de resistência - deslocamentos pessoais, coletivos, político-pedagógicos e pluriepistêmicos no Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2022)The presence of quilombolas in Brazilian postgraduate courses, from the adoption of the affirmative action policy and racial quotas, has been giving new meaning to academic knowledge, impelling new pedagogical and theoretical ... -
O processo de construção identitária e pertencimento étnico-racial de estudantes pardos no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)The present work aimed to analyze the processes of identity construction and ethnicracial belonging of brown students, coming from interracial families and students of higher education at the Federal University of São ... -
Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Juventude negra, subjetividade, ensino médio e mercado de trabalho, um levantamento bibliográfico das publicações entre os anos 2000 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2022)That research purpose to map studies on black youth, high school, and the job market. Based on the limits imposed by the context of the pandemic caused by COVID-19, this research is characterized as a bibliographic study ...