• De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ...
    • Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades 

      Pamplona, Renata Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ...
    • Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária 

      Santos, Welson Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/05/2015)
      The purpose of this thesis is to contribute to the edification of knowledge concerning the construction of youth masculinity. The hypothesis is that heterosexuality needs homosexuality for its own strengthening and that ...
    • Crianças negras em escolas de “alma branca” : um estudo sobre a diferença étnico-racial na educação infantil 

      Souza, Edmacy Quirina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Usually we come across quite discriminatory realities, in which black children live a subjectivity that sees and absorbs their identity in a negative and subaltern way. This leads us to believe that we are subjectivated ...
    • Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações 

      Ohe, Ana Paula Trofino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      Animation cinema is increasingly consolidating itself as a booming market in which blockbuster and box office success ensures the continuation of various narratives, adding new adventures and characters to the original ...
    • Resistência e governamentalidade : política educacional em Uberaba (MG) nos anos de 2005 a 2012 

      Borges, Marisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2014)
      Sur la base des objectifs théoriques et méthodologiques des études de Foucault sur des notions telles que discours, les relations de pouvoir, gouvernementalité et la biopolitique développés par le philosophe Michel ...
    • A visibilidade lésbica nas pedagogias do cinema 

      Paulino, Alessandro Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      The present study focuses on the themes of gender and sexualities in the cinema, with the aim of analyzing the Brazilian cinematographic productions that approach in their narrative the lesbianities. The investigative paths ...
    • Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)
      The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ...
    • Monteiro Lobato, o "cancelado" de Taubaté: outros significados da denúncia à obra As Caçadas de Pedrinho 

      Rodrigues, Poliana Rezende Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2022)
      The depiction and invisibility of Afro-descendant groups in educational materials is a long-standing debate, including in academic settings. However, after the enactment of Law 10.639/03 and following the National Board ...
    • Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny 

      Domingues, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)
      This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing ...