• Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no IDEB 2013 

      Riscal, José Reinaldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)
      The Law of Directives and Bases of National Education. - LDB (Lei No. 9.394 / 1996), in its Article 3, establishes the principles for the implementation of public education, and the Item VIII defines the democratic management ...
    • Indisciplina e violência na escola : concepções e discursos de educadores 

      Vergna, Ariel Cristina Gatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      This research aimed at analyzing the teachers‟ discourses from a state school at the interior of São Paulo State as their understandings about conflict, indiscipline and / or violence inside the school and investigate if ...
    • Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares 

      Silva, Rita de Cássia Rosa da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)
      La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ...
    • Saberes de diretores sobre as dimensões da administração escolar 

      Silva, Caroline Miranda Palmieri da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2022)
      This study aimed to analyze the relationship with Knowledge, according to Bernard Charlot, of school directors according to the school administration model of Benno Sander (2007), with the economic, pedagogical, political ...
    • Discursos de docentes do Ciclo II: currículo oficial da secretaria da educação do município de São Paulo 

      Gomes, Anderson Severiano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)
      In 2017, the city of São Paulo updated – in a process of curricular reorientation – the City Curriculum, based on the National Common Curriculum Base (BNCC). The questions that drive this investigation are related to the ...
    • Audiodescrição especializada no ensino superior: o caso do bacharelado em sistemas de informação 

      Bengtson, Clarissa Galvão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2022)
      This doctoral thesis has as its research object the specialized audio descriptions of still images (ADE) produced for a blind student of the Bachelor's Degree in Information Systems, at the Federal University of São ...
    • Desafios escolares na compreensão dos diretores brasileiros: evidências da relação com o saber 

      Souza, Aline Cristina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2022)
      Throughout the social transformations, the school has been modifying the different sectors that compose it, such as, for example, the applicability of school management, directing it towards collective participation through ...
    • Crianças e jovens em situação de vulnerabilidades e a naturalização da(s) violência(s) 

      Guarnieri, Paola Karuliny (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This research had two main objectives: to analyze whether in the perceptions and life trajectories of the research participants the naturalization of violence is observed; and to identify whether the rights of children and ...
    • Concepções sobre situações de violências: estudantes do ensino fundamental anos finais 

      Matheus, Yasmim Lotti Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2019)
      Violence is not limited only to the physical aspects; it is also manifested through signs, prejudices, metaphors, etc., by anything that can be interpreted as warning of threat. Knowing this, and the different conceptions ...
    • Conflitos, violências escolares e reconhecimento social : concepções de educandos e educadores 

      Gomes, Ronaldo Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This research approached theoretical references such as the theory of social recognition; the theory of social conflict; conflict theory and sociology of experience in order to answer the research questions: what are ...
    • Os discursos sobre a violência nos programas da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo 

      Pino, Nadia Perez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)
      This dissertation naimed to analyze the discourses about violence in the programs of the State Department of Education of São Paulo - SEESP - who se purpose is to avoid violence in school settings. Two questions guide ...
    • Alteridade na educação : o sentir o si e o outro 

      Santos, Lauren Aparecida de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)
      The study presented here is of a theoretical nature, and aims to carry out a literature review of issues related to diversity, otherness, difference and sexuality in education, with a focus on French contemporary theorists: ...
    • Conselhos escolares em situações de indisciplina e/ou violência : discursos de conselheiros em três escolas públicas 

      Lima, Anderson de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      This investigation aims to analyze the discourses of school counselors on how to cope with indiscipline and violence at school, as well as the operation of the School Board (SB) itself. The study was carried out from ...
    • Violências simbólicas retratadas por fábulas: espaços de diálogo em uma escola estadual de ensino integral 

      Rosa, Célia Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This work aimed to identify and analyze what Middle School and High School students understood about symbolic violence, with reflection on violence in three planes: in society, school and interpersonal relationships. The ...
    • Programa bolsa família e a relação com a pobreza, desigualdade social e educação: concepções de educadores paulistas 

      Wellichan, Viviane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This research aims to analyze the Sao Paulo State's educators conceptions (including directors, coordinators and teachers) about education, poverty and social inequality, added by the analysis about how Brazilian assistance ...
    • Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica 

      Marchetti, Rafaela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)
      This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ...