• A relação família-escola nos periódicos científicos brasileiros (2000-2013) 

      Oliveira, Luana Maria de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      This work aims to analyze the family-school relationship by means of scientific articles, in order to understand how it has been characterized in Brazilian journals from 2000 to 2013 and seeking to contribute to the studies ...
    • Possíveis relações entre formas de provimento do cargo e percepções de diretores escolares sobre o exercício de suas funções 

      Silveira, Caroline Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)
      The globalization process experienced in recent decades has been responsible for numerous social, political and cultural factors that have changed society and, consequently, how the education has to be conceived. Such ...
    • Entre a metaxis e a filosofia da práxis : teatro do oprimido-perspectivas para o teatro na educação 

      Moraes, Michele Adriana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2015)
      The present study is linked to the Postgraduate Program in Education of UFSCar, under the research line Theories and Practice in School Education. The central theme of this study is the Theatre and Education. The object ...
    • Avaliações em larga escala: macro e microrregulações na escola 

      Lucchesi, Maria Eliéte Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2023)
      Periodically, basic education has been evaluated in the country in a census by Prova Brasil, a large-scale evaluation that represents a new regulation form by the State, which increasingly assumes the evaluator role. The ...
    • “Aprendendo a ser diretora de escola sendo": um olhar para as aprendizagens de diretoras iniciantes 

      Lima, Carla Valeria Farias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/07/2022)
      The present dissertation focuses on the learning characteristics of beginning school principals. The 5 professionals participating in the research were approved in the public contest of tests and titles at the State ...
    • Democracia deliberativa em Habermas : abordagem do tema no Brasil (2000-2015) e contribuições para a educação 

      Pinheiro, Edneia Virginia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2017)
      Habermas's philosophical-political work occupies centrality in contemporary democratic theory as a discourse of justification of the deliberative conception of democracy. Assuming a political society capable of establishing ...
    • Gestão democrática da escola pública : a participação como princípio da democracia 

      Marcato, Célio Tiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)
      This paper analyzes the basis of participation, as a principle of citizenship and democracy, in order to understand its limits and possibilities when they are applied to educational processes, especially those referring ...
    • Política de avaliação de sistema e a gestão do resultado da prova Brasil na escola 

      Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This study thematized the construction of the theoretical and practical process of the educational evaluation regarding the use of the results in the decision making in relation to what was proposed to evaluate, considering ...
    • Relações de gênero nos clássicos da didática : reflexões possíveis acerca da ideia de masculinidade 

      Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      The text "Gender Relations in Didactics Classics: possible reflections on the idea of masculinity" has the main objective to discuss the project of masculinity within the classical pedagogical theory. Understanding gender ...
    • Gestão da mudança educacional nas escolas da Inspetoria Madre Mazzarello 

      Machado, José Ronaipe das Neves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/05/2020)
      This qualitative research presents as its central goal the analysis of the educational change process management accomplished by the schools within the Inspetoria Madre Mazzarello. The research intends to deepen the knowledge ...
    • O Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: um estudo no município de Palmas - TO 

      Brito, Katia Cristina Custódio Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      This work aims to analyze the implementation of the National School Councils Strengthening Program (PNFCE) in the municipality of Palmas/TO - Brazil, in order to understand the participation of the segments involved, based ...
    • A profissionalidade dos(as) diretores(as) escolares em tempos de Nova Gestão Pública 

      Bertochi, Patrícia Ribeiro Tempesta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2021)
      The objective of this research was to investigate the process of construction of the professionality of principal teacher facing the complexity of the school and the growing role of the so-called New Public Management ...