• Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto 

      Cambiaghi, Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)
      This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ...
    • O diretor de escola e a produção de subjetividade : desafios da democratização da escola pública 

      Almeida, Nathália Suppino Ribeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      The present study had as its object the investigation of discourses present in the perceptions of the school principal about the school democratization and education in Brazil. Therefore, we seek to understand aspects of ...
    • Infância, autonomia e pós-estruturalismo : alguns diálogos 

      Barbosa, Rita de Cássia Moreno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)
      The central objective of this research was to discuss, within the sociology of childhood, how the children´s action has been designed and channeled. From a literature review of some reputable authors, namely: Jens Qvortrup, ...
    • A relação do professor com o saber no ensino remoto mediado pelas novas tecnologias digitais: a formabilidade do sujeito biográfico 

      Rodrigues, Fabiana da Silva Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)
      Due to the suspension of classes in 2020 by virtue of the Covid-19 pandemic, many teachers, including those working in Basic Education, were compelled to carry on with classes while deprived of school premises. Emergency ...
    • Ascese econômica: a constituição do estudante-empreendedor 

      Gilaverte, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/11/2021)
      This research analyzes the perspective of the production of subjectivity in the point of view of students regarding the self-constitution as an entrepreneurial student. This process, in the school environment, is established ...
    • O Plano de Ações Articuladas (PAR) na visão da gestão de redes de ensino paulista 

      Abram, Larissa Moitinho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2017)
      This dissertation aims to research one of the educational financing public policies, the Articulated Actions Plan – AAP, which consists in a planning tool for municipal and state education secretariats that, when joining ...
    • CACS-FUNDEB : território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas 

      Batista, José Ricardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)
      In this work the object is the discourses articulated by members of the CACS-FUNDEB (Council for Social Monitoring and Control) of cities in the interior of the State of São Paulo during the years 2015 and 2016. The aim ...
    • Provimento de cargo de diretores de escolas públicas de ensino fundamental 

      Gonçalves, Amanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This work sought to understand the discourses about the process of filling a position of municipal school director in municipal laws of three municipalities in the interior of. (Araçatuba, Barretos and Franca). Since ...
    • Percepções de um grupo de professores do ensino médio sobre a ideia de "bom" e "mau" aluno na cidade de São Carlos - SP 

      Rossini, Thais de Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This work’s main goal is to analyse aspects that bases the “good and bad” idea that a group of high school teachers have about their students, in order to comprehend in which notions (social, moral, pedagogic, etc.) these ...
    • A produção da (in)disciplina escolar: normalização, subjetivação e controle 

      Almeida, Nathália Suppino Ribeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)
      This study deals with the issue of school discipline and indiscipline from the teachers' narratives collected from effective teachers in public elementary schools in the city of Ribeirão Preto–SP. Therefore, we aim to ...