Navegando Teses e dissertações por orientador "a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91"
Itens para a visualização no momento 1-10 of 10
-
Sentidos e significados manifestos por licenciandos e pós-graduandos ao produzirem atividades de ensino de matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2015)This current research, of qualitative nature, has been led by the question: which senses and meanings can be produced by undergraduate and graduate students while they experience, study and create teaching activities from ... -
A relação forma e conteúdo dos nexos conceituais de contagem em aulas online para crianças de 1º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)This present research of a typically historical bibliographic-documentary qualitative nature had as theoretical and methodological foundation the historical-dialectical materialist paradigm and was conducted by the following ... -
As relações com saberes de biologia em falas de jovens alunos do ensino médio a partir do ensino de biologia : uma visão sociocultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2016)This research aims to analyze the relationship with knowledge, including biology, that the students explicit in the school context. It is based theoretically in studies of Charlot (2000, 2001, 2005, 2015) that deal with ... -
Atividade orientadora de ensino de geometrias na perspectiva lógico-histórica : unidade entre ensino e aprendizagem na formação inicial de professores de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/07/2015)The manner Teaching Activities (TAs) of different types of Geometry may be presented as a unity between teaching and learning, or rather, as Teaching Guiding Activity (TGA) in the initial formation of teachers, is discussed. ... -
Metanálise de pesquisas brasileiras que tratam do desenvolvimento do pensamento algébrico na escola básica (1994-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This study is a PhD thesis whose objective is to identify, describe and analyze what theoretical and methodological elements have been considered in Brazilian dissertations in Mathematics Education, from 1994 to 2014; which ... -
Escritas de licenciandos em matemática, quanto à docência, no contexto do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/12/2015)This research, of qualitative approach, aims to analyze the writings of future Mathematics teachers about teaching while they are inserted in the context of the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship ... -
Sentidos e significados a partir de práticas de geometria na perspectiva lógico-histórica explicitados por estudantes do 6º ano em situações desencadeadoras de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research aims to (1) create an environment conducive to the development of Learning Displacement Situations (SDA) in the context of a classroom with 6th grade students and (2) to investigate the meanings and meanings ... -
O papel do grupo no processo de significação de licenciandos e professores da educação básica sobre a organização do ensino de Matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)In this research, we aim to understand the role of a group of studies and research in the process of signification of Math students and teachers of basic education with regard to the organization of teaching mathematics ... -
O desenvolvimento do conceito de pensamento computacional na educação matemática segundo contribuições da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2021)The objective of this research was to develop, from conceptual nexuses and assumptions of Cultural-Historical Theory, the theoretical concept of computational thinking for its development in Mathematics Education. The ... -
Formação profissional continuada com professores que ensinam Matemática: um estudo sobre os elementos que caracterizam o desenvolvimento de uma coletividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)This research aims to investigate which elements, from the perspective of the HistoricalCultural Theory and through the theoretical studies of the community, could be verified during the continuing professional training ...