Browsing Teses e dissertações by Advisor "ad3fec79-dd90-47f1-822a-c7fcc43d845f"
Now showing items 1-10 of 10
-
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
Saberes de professores da Educação Infantil sobre a BNCC: fontes, apropriações, implicações e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2022)The approval of the National Common Curricular Base (BNCC/2018) as an educational policy of a normative/prescriptive nature for basic education provoked the need to reflect on teaching activities, especially in early ... -
Recordando sobre o brincar na infância de professores participantes de um processo de formação lúdica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The present research addresses teachers’ childhood memories theme. The educational investigation took as theoretical input authors, such as: Brougère (2010); Nóvoa (2015); Souza, (2006); Josso (2004); Kishimoto (2006). It ... -
Olhares e narrativas de crianças hospitalizadas sobre a vida escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The questions that guide this study refer to what hospitalized children tell about their school experiences and their way of seeing and living from attendance in the hospital class. This proposal was developed based on the ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Recreio escolar de crianças do ensino fundamental: contexto educativo para participação, brincadeiras e aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/01/2020)We start from the consideration of the school playground, as space and time inserted in the school curriculum that allows the insertion in the playful cultures and languages of contemporary childhoods. We understand that ... -
“Empresta, por favor”?: processos de ensinar e de aprender em brincadeiras de crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/12/2015)Before the great influence that the playfu has in the childhood by providing children to create, to experience new situations, to connect with their peers and to experience elements of culture, it was taken as na ally in ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ... -
O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ... -
Cuidar/educar: formação de profissionais de creche em contexto de Extensão Universitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This research is the result of a University Extension course aimed at caring/educating at the daycare center. The course was created for professionals who work with babies and young children in a municipal daycare center ...