• O mundo público e a autogestão em Rosa Luxemburgo: uma análise do movimento das ocupações das escolas do estado de São Paulo em 2015 

      Stabelini, Ana Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2019)
      This work is the product of a conceptual study on the work of Rosa Luxemburg, and aims to contribute to the development of studies related to the conception of self-management and its articulation with conceptions of ...
    • Conversas ao Pé da Varanda: memórias e narrativas de uma família de sitiantes são-carlenses 

      Galhardo, Belissa do Pinho Jambersi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)
      This thesis presents the results of an ethnographic research developed in a farm located in the city of São Carlos. Sought through the field interventions understand and interpret the meanings attributed by the researched ...
    • O Plano de Ações Articuladas - PAR: o processo de indução das políticas educacionais dos sistemas municipais de ensino 

      Oliveira, Beatriz Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)
      The present research aims to analyze the complexity of the development, implementation and correlation between education public policies and educational management. The object of this research is the o Programa de Ações ...
    • Escola sem Partido: ideologia e discurso 

      Toniol, Lucas Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)
      In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ...
    • Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba 

      Stecz, Solange Straube (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)
      The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ...
    • Ensaio sobre a genealogia, o ressentimento e o mestre ascético 

      Andrade, Leandro Antonio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work deals primarily with the possible relationships and differences between Nietzsche and Foucault, considering the philosophical tonic each, from the way they understand and use the genealogical method. Then it makes ...
    • O corpo litúrgico do Estado - um ensaio sobre a disputa pela soberania 

      Augusto, Gabriel Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2017)
      This thesis aims to investigate the intersection between the theological-political sphere and the subjectivation process in the modern era. Through genealogical procedures, it was intended to inquire the birth/origination ...
    • Discursos midiáticos e preconceito linguístico em disputa pelo dizer e silenciar 

      Viveiros, Danielle Christiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2016)
      Taking into consideration that speaking differently does not mean speaking “wrongly”, and that, many times, the linguistic heterogeneity is not acknowledge by the school and/or Portuguese language teachers, this work ...
    • Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista 

      Piccoli, Denise Fujihara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
      This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ...
    • Francisco Campos e a construção do autoritarismo brasileiro: educação, democracia e sociedade 

      Rio, Josué Justino do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/04/2020)
      The aim of the research is to understand the conservative thinking of Francisco Campos and his reflections in Brazilian politics, especially during the Estado Novo, in the measure that he was the idealizer, based on the ...
    • Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19 

      Malta, Deise Aparecida Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)
      This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ...
    • Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica 

      Severino, Fulvio Cesar Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)
      Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ...
    • Saberes e não saberes de diretores: relações intra e interpessoais em ambientes escolares 

      Silva, Marcela Luiz Corrêa da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2023)
      In a socializing school, the goal is to experience “non-violent” relationships, which presupposes the commitment of everyone to the quality of teaching and learning, relinquishing judgements of value in conversations and ...