• O ensino de filosofia na Reforma Gentile (1923- 1925) 

      Domenici, Marcos Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2015)
      The objective of this research is to develop a study around the teaching of Philosophy in the Italian secondary schools, based on the education reform fostered by Giovanni Gentile, Ministro della Pubblica Istruzione ...
    • Michel de Montaigne : conversações sobre educação 

      Morador, Natanailtom de Santana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)
      Cette recherche a conduit a une réflexion sur la question de l'éducation dans les Essais de Michel de Montaigne. Ensuit, dans le premier moment, nous avons cherché à comprendre les caractéristiques qui ont marqué l'écriture ...
    • Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade 

      Silva, Carla Campos Batista da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ...
    • A formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzsche 

      Silva, João Vitor Ruvira Batista da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2020)
      Focusing on the formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writings, this dissertation was developed in two moments: first, working with the concept of tragedy, presented in his first work The Birth of ...
    • A fruição estética dos jogos teatrais no filosofar 

      Mendes, Fábio Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)
      In this study we will examine how theater art and theater education can be a teaching procedure conducive to philosophical reflection in the classroom and to the production of knowledge in the discipline of Philosophy in ...