Navegando Teses e dissertações por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO"
Itens para a visualização no momento 21-36 of 36
-
Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ... -
Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ... -
Materiais digitais no ensino de biologia: com a palavra, professores e licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research aimed to analyze how Biology teachers in high school at a federal institute and teachers in training for the Degree in Biological Sciences understand the role in teaching and the relevance of incorporating ... -
A Educação ambiental no ensino superior: análise dos processos de ambientalização curricular e sua contribuição para o pensamento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2021)The process of "environmentalizing the curriculum" has been turned the main way of educational transformation to the development of more sustainable societies. This process has great importance in the academic context, ... -
Concepção de tecnologia dos Programas São Paulo Faz Escola e Inova Educação: permanências ou rupturas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)The driving element of this research arises in the context of emphasis on the technology theme in educational programs and policies that guide the school curriculum. Affiliated to the State, Politics and Human Formation ... -
Discursos de docentes do Ciclo II: currículo oficial da secretaria da educação do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)In 2017, the city of São Paulo updated – in a process of curricular reorientation – the City Curriculum, based on the National Common Curriculum Base (BNCC). The questions that drive this investigation are related to the ... -
Ascese econômica: a constituição do estudante-empreendedor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/11/2021)This research analyzes the perspective of the production of subjectivity in the point of view of students regarding the self-constitution as an entrepreneurial student. This process, in the school environment, is established ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do ensino médio no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)The research analyses the new high school educational policy approved by the Provisal Measure n. 746/2016 and passed into the Law n. 13.415/2017. The objective of the study was to identify the implementation process of the ... -
Pedagogia a lápis cor de pele: educação das relações étnico-raciais em cursos de pedagogia de universidades públicas localizadas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This research analyzed, in Pedagogical Projects of Pedagogy Courses (PPCs), how proposals to combat racism are revealed (or not), according to definitions present in the National Curriculum Guidelines for Education of ... -
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ... -
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/07/2022)This work proposes a methodological approach to the development of a didactic sequence as an Educational Curriculum Material, having the controversial theme - Eugenics, which presents itself as a Socio-scientific Question ... -
Percepções de professoras sobre formação para a cidadania: um estudo numa escola de ensino fundamental – anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This thesis is structured around the question: What is training for citizenship according to teachers' perceptions? Its general objective is to analyze the perceptions of teachers from a public school in the early years ... -
Biologia, África e identidades sociais: a representação produzida pelos discursos sobre genética e evolução em livros didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2021)In this research I investigated how the genetics and evolution discourses was affect by the legal apparatus of 10.639/2003 law and National Curricular Guidelines for Education of Ethnic-Racial Relations and for History ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
Epistemologias outras: processos educativos entre quilombismos e capoeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)This doctoral research was developed in collaboration with Kilombo Tenondé (located in the village of Bonfim, city of Valença, in the interior of the state of Bahia), which is based on the principles of the encounter between ...