Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 536-555 of 1265
-
A expansão da UNESP face à Reforma do Aparelho de Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)Between 2003 and 2013, the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, has undergone two expansion cycles, which caused the university to present a growth, both at the undergraduate level as at the level ... -
A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ... -
A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ... -
Expansão e evasão na universidade federal do estado de São Paulo: uma análise sobre o Reuni
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2022)The literature shows the expansion of Brazilian Higher Education, specifically in federal universities, with the implementation of the Support Program for Federal University Restructuring and Expansion Plans - Reuni. This ... -
A expansão e interiorização da Universidade Federal de Uberlândia: um processo de democratização?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The objective of this work to investigate an academic unit generated from a process of expansion of the federal universities, Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP), located in Ituiutaba-MG and therefore outside ... -
Expectativas de jovens negros quanto ao acesso à Universidade: o caso de uma escola da Zona Norte de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2006)This work is about a quantitative research, having as objective to analyze the young black in the region north of the city of São Paulo, searching to understand the difficulties found for these in the access the university. ... -
Experiência e educação : contribuições de Paulo Freire para a educação de pessoas jovens e adultas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/07/2007)This work integrates the research line Social Practices and Educational Processes that includes the education as a wide process, not restricted to the school world. Claiming such comprehension was of fundamental importance ... -
A experiência educativa da gestão de um banco comunitário na periferia de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)This study s objective was to investigate the educative processes derived from the social practice of administering the communitarian bank Banco Comunitário Nascente, localized and actuating at Jardim Gonzaga, peripheral ... -
Experiência estética e o ensino de música: um estudo de caso da prática docente de um professor de uma escola pública do ensino fundamental no município de Maringá-PR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2020)The objective of this study is to analyze the teaching of music in the art discipline in the early years of elementary school, highlighting the formative and aesthetic aspects, based on the theoretical framework of the ... -
Experiências de (re)início da docência na educação básica: a profissionalidade em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)The objective of this research was to analyze how the professionalism of the teacher with more than five years of teaching practice in the early years of elementary school is shaped when he/she becomes a beginning teacher ... -
Experiências de Ensino e Aprendizagem : estratégia para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)This research investigated three teachers learning in their beginning of career at the first years of elementary school and an expert teacher the mastermind who have taken part of the Mastermind Program (MP) at UFSCar ... -
Experiências de infâncias com produções de culturas no Ilê Axé Omo Oxé Ibá Latam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)This thesis entitled "Childhoods experiences with Crop Yields in Ile Axe Omo Ibá Latam", sought to bring insights grounded in a cognitive justice perspective, recognizing children as crop producers in their social practices ... -
Experiências emocionais e aprendizagens de mentoras no Programa de Formação Online de Mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The research has as purpose to investigate, to describe and to analyze the professional learning and emotional experiences of experienced teachers - future mentors expressed during their participation in an online training ... -
A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ... -
Os experitempos das crianças, professoras e responsáveis: experiências em tempos de ensino remoto na pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)The year 2020 was marked by the untimely time of the SARS-Cov-2 virus pandemic. Dating back to Krónos time at the end of February, the virus arrived in Brazilian territory and manifested the political, economic and health ... -
A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/11/2011)This thesis work evaluated the formative potentialities in mathematical explorationinvestigation for the professionals teaching mathematics for children from six to eleven years old pre-school teachers, teachers of the ... -
A extensão popular em educação ambiental e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2017)This research has as social practice the Popular Extension in Environmental Education, developed by an extension group formed by seven people, six students of the Environmental Engineering course, University of Uberaba and ... -
Extensão universitária na Universidade Federal de São Carlos: (des)encontros com a educação popular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)This research investigated educational processes that emerge from the relationship between subjects through the University Extension. The choice of the theme was due to the understanding that the dialogical relationship ... -
Extensão Universitária no Brasil: a experiência formativa na área da educação da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The indissociability between teaching, research and extension as a principle of university identity is established by the Federal Constitution of 1988. However, the interlocution between these functions, as well as the ... -
É doce, mas não é mole, não!: Representações sociais dos canavieiros alagoanos sobre o processo de “modernização” agrícola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)Agricultural modernization through the mechanization of harvest presents itself as an expanding reality in the sugarcane fields of Brazil. The substitution of manual labor for machines has direct implications on work ...