Browsing Teses e dissertações by Advisor "Monteiro, Maria Iolanda"
Now showing items 1-8 of 8
-
Residência pedagógica / pedagogia: uma análise das relações entre os sujeitos participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)This thesis has as its central theme is teacher training articulated between initial and continuing training through the Pedagogical Residency Program. The training gaps in the teaching profession that constitute problems ... -
Desafios docentes na EJA do ensino fundamental I: a utilização das tecnologias digitais durante a pandemia da Covid-19 em 2020 e 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2023)This research, qualitative with a case study methodological approach, sought, through semi-structured interviews, to identify the difficulties in the teaching practices of three educators and one educator who taught in ... -
A literatura infantil na Educação das Relações Étnico-Raciais: uma análise sobre os Projetos Políticos-Pedagógicos das escolas de ensino fundamental de São Carlos/SP à luz da Lei n° 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This Master's thesis is linked to the line of research: State, Politics and Human Formation, of the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The research aims to discuss ... -
Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ... -
Aprendizagem profissional da docência : que saberes o(a) professor(a) tem para atuar em creches?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/01/2013)to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher s education, although the aspects of caring and educating are still ... -
Práticas pedagógicas de uma professora de educação física de início de carreira: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2013)Early career, presented by its complexity, is still in a little explored topic in the world of teacher education. Given the importance of conducting research on the period and the interest in the implementation of actions ... -
Uso dos recursos tecnológicos nas práticas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The integration of technological resources in teaching and learning process assigns to education a need for new thinking and sets new challenges to the routine of the classroom, leaving the teacher to review practices and ... -
Softwares educativos no contexto da alfabetização e do letramento nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2015)In recent years we observed an increase in the number of computers, internet, software and other technologies and technological resources of information and communication in school environments (ALONSO, 2008; KENSKI, 2007; ...