Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO"
Now showing items 1-20 of 36
-
De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
Educação das relações étnico-raciais : limites e possibilidades no curso de pedagogia da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The social, historical, and legal requirements Education of ethnic racial ave provoked schools and universities to rethink their curriculum, management practices and pedagogical perspectives. In this scenario, teachers are ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
Da luta pela Politecnia à reforma do ensino médio: para onde caminha a formação técnica integrada ao ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2018)This research has as its theme the study of the technical training integrated to the high school proposed by law 11.892 / 08 that created the Federal Institutes of Education, Science and Technology. Within this theme, we ... -
A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ... -
Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ... -
A formação de oficiais e as políticas educacionais da Academia da Força Aérea Brasileira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/08/2006)Through this paper, the historic data about the Academia da Força Aérea is shown, from its transfer to Pirassununga until today. It emphasizes mainly a retaking of the curricular changings occured in this period, considering ... -
A relação entre a arquitetura escolar e o processo de ensino e aprendizagem: levantamento a partir dos bancos de dados da ANPED e da Capes entre 2005 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/04/2020)This research aims to understand how the School Architecture theme, its object of study, has been considered within the History of Education area. The general objective of the research is to perceive within the highlighted ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ... -
A origem da violência nas aulas de educação física : a prática pedagógica do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2016)Violence is a historical and cultural phenomenon present in human social relations in all dimensions of society. The school is not immune to the influences of society and the violence invades the school environment ... -
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ... -
A Educação Ambiental na Rede Municipal de Ensino de Ibaté - SP: os desafios e as dificuldades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The purpose of this Masters Dissertation is to analyze if the Environment Education Program it is, in fact, implemented into the city of Ibate’s (State of San Paulo) municipal education system, using as a reference the ... -
Entre fios e teias de formação : narrativas de professoras que trabalham com matemática nos anos iniciais – constituição da docência e os desafios da profissão na educação pública estadual paulista frente aos programas de governo no período de 2012 a 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/05/2016)This text comes from a doctoral research, with a qualitative approach, which included the participation of nine polyvalent and experienced teachers who teach math to the early years, work in São Paulo State Public Education ... -
Práticas de ensino etnicorraciais no currículo em ação no ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)The education of ethno-racial relations, the focus of this research, provided for the Law 10.639/2003, deals with the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture emphasizing the importance of black culture ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ... -
Construção empírica do conceito de infância: o significado de Infância para os professores da Educação Infantil de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)In the last years the concept of childhood has gained new meanings, as well as the children's practices. Perhaps the greatest challenge of these new meanings lies within the school context in dealing with the child pluralism. ...