Navegando Teses e dissertações por assunto "Teachers - In-service training"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 28
-
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Salas de Recursos Multifuncionais: um estudo sobre a formação e a atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2014)The present study aimed to investigate aspects of the formation and action of teachers, working with pupils with special educational needs, in inclusive perspective, in multifunctional resource rooms, specifically in the ... -
Interfaces e perspectivas históricas do processo de formação continuada de professores do Programa "Teia do saber" no estado de São Paulo: elementos para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2015)This dissertation to analyze a Continuing Education Program - FC of teachers, the "Web of Knowledge" in São Paulo nos 2003 and 2005. For the search director, elected how question/problem: What are the interfaces Web of ... -
Formação continuada de professores e avaliação externa: os sentidos atribuídos pelos professores de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This present paper, initiated in 2013, aims to investigate which meanings are attributed by Portuguese teachers at the State Public Network in a city of São Paulo on the main actions of Continuing Education offered by the ... -
PNAIC: uma análise crítica das concepções de alfabetização presentes nos cadernos de formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/09/2015)This study aims to reveal the submerged ideologies in the discourse of teacher education notebooks of 1st year of Primary Education of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) in order to understand what is ... -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
A metodologia do Aprendizagem Sequencial nas percepções e ações de participantes de atividades formativas em Educação Ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2014)This dissertation discusses the training workshop “Vivências com a Natureza” (offered by the Associação Brasileira de Vivências com a Natureza, Instituto Romã) from May 2003 until June 2012. The survey consists on mapping ... -
A politicidade da educação a partir da experiência de uma docente de sociologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/05/2017)This job had as objective Reflect and reaffirm Education as a political act and democracy. The studies conducted evidence we are living in times of setback regression, marked by loss of rights and by the productions of ... -
O ensino da Arte: entrelugares da estética à (re)significação do trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2014)This study aimed to find the context of a São Paulo public school, regarding to Art, highlighting main proposals developed with students of Elementary School I. Therefore, the following questions have also been delimited: ... -
Educação sexual: práticas pedagógicas em aulas de Ciências de escolas da Diretoria de Ensino de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/07/2015)The way sexuality manifests itself is the product of a social, historical and cultural process, which goes beyond the biological dimension and it is evident in society through behaviors, attitudes and norms. During ... -
Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2014)From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ... -
Por trás do currículo oficial, que Geometria acontece?: um estudo sobre os saberes anunciados nas narrativas de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2015)This research aims to identify the teacher's knowledge announced by a group of teachers Initial Years of elementary school (1st to 3rd grade), linked to PNAIC (National Pact for Literacy Certain Age) in 2014 in the city ... -
Dilemas no cotidiano do orientador pedagógico: entre a confrontação com a profissão e a (auto) confrontação na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2014)The present work aimed to perform an analytical reading of collaborative activity that I develop as a Pedagogical Advisor, regarding the continuing education of teachers at the school where I work ( a city of São Paulo ... -
A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2014)This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ... -
Percepções de professores iniciantes de Geografia sobre o trabalho de campo na escola: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2016)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ... -
Fanzines narrativos: um olhar sobre as Identidades Profissionais de Professores de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2017)The present work presents a research of the area of education, in a more specific field of Teacher Training. The research uses Fanzine, here configured as an autobiographical narrative (biograficzine) as an investigative ...