Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 285
-
Pós-anarquismo e governamentalidade: a experiência da resistência antineoliberal no chile em 2019.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/06/2023)This research undertakes a bibliographic analysis and theoretical tensioning, emphasizing the importance of post-statist strategies in the contemporary global scenario. By avoiding a direct and violent confrontation with ... -
O desenvolvimento da alfabetização científica de alunos do primeiro ciclo do ensino fundamental utilizando mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/05/2023)This research started with the planning and execution of Didactic Sequences in the area of Science, using the construction of a Conceptual Map as a didactic resource for the development of scientific literacy. The ... -
O papel das atividades experimentais no fomento da aprendizagem colaborativa de ciências nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2023)Esta disertación tiene como objetivos generales investigar el desarrollo de la Alfabetización Científica en los grados iniciales a través de la enseñanza por la investigación realizada a través de experimentos; y verificar ... -
A dimensão axiológica no processo de alfabetização: análise da Base Nacional Comum Curricular à luz de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The theme of this study reflects the axiological dimension of the National Common Curricular Basis (NCCB) in the literacy process, in the light of Paulo Freire's pedagogy. This work is the result of a critical analysis of ... -
Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ... -
Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The research has as its theme the Pernambuco Endemism Center, the Alagoas curassow and the research, conservation and environmental education actions of CEP's ARCA project. The CEP is a territory of the Brazilian northeastern ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ... -
Evasão escolar em uma unidade de ensino médio e técnico: as Etecs em um novo significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)School dropout is a phenomenon present in our society and identified as one of the most serious problems of education in the country. Despite many studies in the area and a series of hypotheses raised, the topic still lacks ... -
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
Direito à educação da pessoa com deficiência: ações judiciais em uma comarca do estado de São Paulo (2015-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The right to education in the Federal Constitution of 1988 is declared as a fundamental right, of a social nature, constituting a right for all and a duty of the State and the family. The recognition of education as a ... -
A Pedagogia Histórico-Crítica como fundamento de algumas iniciativas de formação continuada de professores e professoras da Educação Básica no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The objective of the research was to analyze and discuss the limits and possibilities of some initiatives for the continuing education of teachers in Basic Education in Brazil, based on the PHC and investigated in this ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Práticas pedagógicas nos laboratórios de educação digital: um olhar acerca do currículo de tecnologias e das aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The theme of this research refers to the technologies used in education as pedagogical tools integrated to the Curriculum of the City of São Paulo and to the principles that involve digital culture, protagonist, autonomy, ... -
Metodologias ativas de ensino e aprendizagem no Programa de Ensino Integral (PEI): A percepção de professores de uma escola estadual em Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2023)Active teaching and learning methodologies are being studied and widely disseminated as educational practices that seek to build meaningful and innovative learning for students. In the midst of perceived changes in society, ... -
Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2023)This research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how ... -
Uso dos mapas conceituais como instrumento de mediação pedagógica em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This study aims to analyze the possibilities of pedagogical mediation promoted using concept maps as a didactic tool by the chemistry teacher, in the context of school activities during the period of health emergency caused ...