Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 21-40 of 257
-
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ... -
Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ... -
Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2003)This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ... -
Programa de orientação não presencial de pais de crianças deficientes auditivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2005)The final result of rehabilitation of hearing impaired children depends on how the parents deal with the situation, i.e. how they accept their child s condition and enjoy the opportunities of the environment to stimulate ... -
Consultoria colaborativa escolar do fisioterapeuta : acessibilidade e participação do aluno com paralisia cerebral em questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Dimensões da relação família-escola: programa de intervenção para professores como agentes de promoção do envolvimento parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2010)Literature highlights family and school as important agents to the infant development, having special influence on child‟s learning. In this perspective, partnership between scholar and familiar systems has been seen ... -
Parentalidade e conjugalidade na adolescência : uma proposta interventiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/03/2010)Adolescent pregnancy rate in Brazil is a public health problem. In general, research in the area of adolescent parenthood, and official data, are directed to motherhood in this phase with descriptive studies. Marital ... -
Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2003)In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ... -
Design universal, acessibilidade e tecnologia assistiva : a formação profissional do terapeuta ocupacional na perspectiva da equidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/01/2011)The occupational therapist activity seeks to promote autonomy and independence for the general population in the different areas of personal and social interaction, participating in the development of social policies. Among ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/07/2010)Expectations on inclusive education have demanded the creation of new staff roles in schools. In an inclusive school environment, an important aspect of the role of educational psychologists that seems to be a promising ... -
Prevenção de deficiência: programa de formação para professores Kaingang na terra indígena Ivaí-Paraná
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)Many health problems and deficiencies of Kaingang indigenous that in many cases are illness sequels, that are the results of occupation process of their lands, where they were obligated to agglomerate themselves in ... -
Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ... -
Programa computacional de ensino de habilidades auditivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2007)There is a great need to guarantee more access of the hearing impaired to hearing rehabilitation, specially their participation in auditory training programs (teaching of hearing behavior). Teaching computer programs which ... -
Controle de estímulos e formação de classes de estímulos equivalentes em crianças e em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2011)Two studies evaluated emergent stimulus-stimulus relations and selection and rejection controlling relations. Study 1 evaluated controlling relations after two types of conditional discrimination training: standard ... -
Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)Every day the school faces the challenge of teaching with quality all the students but without having a lot of success in working with the diversity because of the verified absence of a serious and effective politics of ... -
A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...