Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"
Now showing items 41-60 of 438
-
Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)School inclusion is not represented only by the registration of intellectual disabled children, but their stay and ensuring an effective education that should happen from kindergarten. Considering this need, the research ... -
Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
Alunos com deficiência visual e suas relações interpessoais no processo de inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)It is denominated Visual Impairment (VI) the spectrum that goes from blindness to low vision. In low vision, there is an alteration of the functional capacity due to factors like significant lowered visual acuity, important ... -
Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais em crianças com dificuldade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/02/2009)School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ... -
Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ... -
Habilidades sociais em trabalhadores com e sem deficiência física: uma análise comparativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)Considering that many researches show the importance of social skills not only for personal well-being but for a good professional performance as well, this research having as axis the theoretical-practical camp of Social ... -
Condições que favorecem ou desfavorecem a aprendizagem relacional em crianças com histórico de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)The stimulus equivalence concept has been used by behavior analysts as an instrument to systematic verifications of new and complex repertories, offering an operational specification of symbolic behavior and distinguishing ... -
Crianças com e sem deficiência auditiva e em processo de inclusão: a perspectiva das habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/03/2008)Children with hearing impairments which study into the regular school can be isolated andrejected by their peer group and can exhibit more learning disability, emotional andbehavior problems than children that don't have ... -
Habilidades sociais na comorbidade entre dificuldade de aprendizagem e problemas de comportamento : uma avaliação multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/06/2007)This study describes the repertoire of social skills and the frequency of externalizing and internalizing behavior problem among children who presented both problem behavior and learning disabilities. The children were ... -
Treinamento em habilidades sociais educativas para pais de crianças em trajetória de risco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)The increasing rate of aggressiveness in childhood and adolescence has mobilized investments and research in search for a solution to this concern of the society at present. The related literature appoints parental educative ... -
Sensibilidade a contingências de reforçamento : desempenho de crianças portadoras de Síndrome de Down e com desenvolvimento típico.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2005) -
Programação de ensino de leitura e escrita para crianças com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2008)The importance of reading and spelling for citizens is a significant issue. However, repeatedly the school system shows failures in teaching these repertoires. When children with mental retardation are inserted in the ... -
O papel de relações de controle de estímulos na aprendizagem relacional de indivíduos com deficiência mental e com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Accordingly to stimulus control topography coherence theory the variability found in some stimulus equivalence experimental studies could be reduced or eliminated by a larger experimental control upon the controlling ... -
Cuidador de idosos com doença de Alzheimer: efeitos de grupos psico-educacionais e suporte domiciliar individualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/03/2009)Dementia involves the loss of cognitive functions, interfering with the execution of even the most basic tasks of everyday life. Family eldercare providers are central figures in guaranteeing the wellbeing of their elderly ... -
Avaliação do comportamento visuomotor de lactentes nascidos pré-termo durante o primeiro trimestre de vida: medida para proteção da saúde ocular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2006)The primary function of vision is related to achievements in infant development. The visual behavior is known to be acquired once visual stimuli are processed by retinal cells and then transmitted to the cerebral cortex ... -
Os efeitos da adaptação do PECS associada ao Curriculum funcional natural em pessoas com autismo infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/11/2000)Communication disorders in persons diagnosed with autism, generally are severe and bring difficulties to their interpersonal relationships, putting them apart, being not comprehended by the majority of other people. The ... -
Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ... -
A interface família-escola na inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais: uma perspectiva ecológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)This study was based on the assumption that the presence of resources in the home environment in addition to special educational practices can either favor or damage the socialization and learning of children with Special ... -
Triagem visual de bebês prematuros: verificação da aplicabilidade do "Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes".
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2005)There are risk factors linked to visual impairment question on infants like, for example, the prematurity. Studies show incidence of visual impairment on premature infants and very low birth weight ones, adding the importance ...