• Formação de interlocutores da comunidade para interação com usuários de Comunicação Alternativa com autismo 

      Evaristo, Fabiana Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)
      Alternative Communication means and strategies are useful tools so that students with non-verbal disabilities to socialize in different environments. This research has objective to elaborate, implement and evaluate a program ...
    • Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

      Borges, Karla Janaine de Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)
      The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ...
    • Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual 

      Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)
      The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ...
    • Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos 

      Ribeiro, Karina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)
      The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ...
    • Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual 

      Marins, Kéren-Hapuque Cabral de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ...
    • Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA 

      Leite, Graciliana Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This research had as main objectives to characterize the pedagogical practices of teachers of the regular classroom and of special education for youth and adults (EJA) and to elaborate and apply the individualized educational ...
    • Coensino e Educação Física Escolar: perspectivas colaborativas para a inclusão de estudantes com deficiência 

      Gatti, Melina Radaelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2020)
      The enrollment of students with disabilities in ordinary schools has increased steadily in recent years. From the perspective of inclusive education, school physical education has sought to ensure opportunities for effective ...
    • Perspectivas de professores de ciências sobre a atuação com estudantes com deficiência intelectual na EJA 

      Olmos, Isabella Delamain Fernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)
      Analyzing educational policies in the context of practice, it is possible to notice the secondary importance of Youth and Adult Education (EJA), which is related to Special Education from a history of denial of the educational ...
    • Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo 

      Evaristo, Fabiana Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Communication is one of the most important factors related to the quality of life of people with the diagnosis of autism, which can be absent or dysfunctional, with or without speech. Due to the importance of communication ...
    • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

      Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)
      This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...
    • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

      Barroso, Adriana Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)
      This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
    • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

      Pereira, Taylor Brian Lavinscky (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
    • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

      Giehl Birão, Fabiana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)
      In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
    • Ensino de notas musicais ao piano para um menino com Autismo 

      Langendonck, Melanie Fairlie Pearson Van (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)
      Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may present deficits in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive behaviors and interests. Research has been carried out in the area of music, ...
    • Adaptação do currículo nas aulas de língua portuguesa para alunos com deficiência intelectual 

      Guadagnini, Larissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2018)
      Adapting of the regular curriculum, through adjustments, is an educational strategy that facilitates and promotes the learning of students with intellectual disabilities. The curricular adaptations in the Portuguese Language ...
    • Avaliação funcional e de habilidades sociais de adolescentes com paralisia cerebral 

      Silva, Letícia Thays Bessa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The demands on socio-cultural aspects are greater for adolescents with cerebral palsy, mainly due to the conditions that are imposed on the team itself. When analyzing the importance of Social Skills in the development of ...
    • Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)
      Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ...
    • Análise da formação inicial nas licenciaturas com relação à educação especial e habilidades sociais educativas 

      Dong, Pâmela Barbosa de Mendonça (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      In order to make school inclusion effective, it is essential that undergraduate courses include content and practices in their curricula in order to instruct future teachers in promoting the proper inclusion of students ...
    • Programa de formação continuada de professores de educação física para elaboração e aplicação do plano de ensino individualizado 

      Orlando-Bacciotti, Patrícia d'Azeredo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/09/2022)
      The Individualized Education Plan applied to Physical Education (PE) (IEP-PE) can be a favorable strategy for the implementation of inclusive pedagogical practices in PE classes. However, it is considered important to ...
    • A contribuição do letramento visual em vídeos didáticos para o aprendizado de alunos surdos 

      Sordi, Aline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)
      This research has the general objective of investigating, in educational didactic videos for the deaf, whether visual literacy is present and how it can contribute to the educational development of the deaf student, as ...