Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM"
Now showing items 1-20 of 67
-
Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ... -
Efeito da tutoria por pares na participação de um estudante com deficiência física nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Including people with disabilities in the school systems has been on the rise for some years, however, such inclusion in general classes does not guarantee that such students will participate effectively in classes. ... -
Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ... -
Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The scholarity of special education target public requires transformations in educational systems which include pedagogical practices designed for the successful learning of these students. In general, the teaching of these ... -
Programa Ler e Escrever e o processo de escolarização do aluno com deficiência intelectual no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Reading and Writing Program was implemented at state public as a public policy with specific goals: accelerating the literacy process; reverse the academic failure of students without reading and writing appropriation ... -
Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/01/1996)The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ... -
Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ... -
Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Efeitos do atraso em tarefas de discriminação condicional em participantes com e sem deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)Stimulus discrimination is an important repertoire, which is the basis for acquiring complex skills. Investigating critical variables related to the discrimination process is particularly important for participants with ... -
Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/04/2017)With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ... -
Aluno com altas habilidades/superdotação: um estudo longitudinal a partir da teoria das inteligências múltiplas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/05/2017)The process of recognition, identification and attendance to the student with High Abilities is something still seen by the school system in a very complex way, full of barriers and exclusion to the most capable student. ... -
Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2017)In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ... -
Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ... -
Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/09/2018)The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ... -
Formação e prática pedagógica de professores da EJA junto a estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study aimed at analyzing the formation and acting of Adult Education teachers regarding intellectually disabled students. As specific objectives, this study aimed at: (a) characterizing the formation of Adult Education ... -
Altas habilidades/superdotação em liderança: identificação e suplementação para o ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/12/2019)LIMA, C. A. S. High Skills/Leadership Giftedness: identification and supplementation for elementary school I. Master’s dissertation. Post-Graduation Programo of Special Education. Federal University of São Carlos, 2019. ... -
Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ... -
Análise de recursos audiovisuais utilizados por docentes do ensino superior nas disciplinas de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)The Brazilian Sign Language is a visual-gestural language, and its learning takes place mainly through the visual channel. Therefore, the audiovisual resources present in didactic materials for the teaching of Libras in ...