Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"
Now showing items 1-20 of 438
-
Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ... -
Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ... -
Procedimentos de pesquisa na produção científica discente do PPGEEs/UFSCar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2007)The debates on the production and dissemination of the knowledge in Special Education, produced essentially in the Graduate Programe in Education, Special Education and Psychology in Brazil, are increasing and, in general ... -
Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Efeitos do atraso em tarefas de discriminação condicional em participantes com e sem deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)Stimulus discrimination is an important repertoire, which is the basis for acquiring complex skills. Investigating critical variables related to the discrimination process is particularly important for participants with ... -
Possibilidades formativas da colaboração entre professores do ensino comum e especial em um município paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Differential forms of support that favor the schooling and school inclusion of the Target Audience of Special Education or PAEE (in Portuguese - Público Alvo da Educação Especial) are needed in the educational space. The ... -
Comparação do processamento sensorial e desenvolvimento motor entre lactentes pré-termo e a termo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Preterm Infants born and/or low birth weight often spend a long period of stay in neonatal intensive care unit (NICU) because they have greater instability organic frameworks. The deployment of these units was a key milestone ... -
A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ... -
Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
Análise de procedimentos para avaliação de interesses baseado em um currículo funcional natural e seus efeitos no funcionamento geral de indivíduos com deficiência mental e autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/08/2003)Evaluation or teaching programs that emphasize the student s difficulties indicate to the educators which developmental areas are presenting deficits and where to invest for the recovering of these students. The current ... -
Habilidades sociais em profissionais com deficiência incluídos em ambiente organizacional: estudos de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/03/2009) -
Atuação docente na sala de recursos multifuncionais da rede municipal de Macapá/AP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The Specialized Educational Assistance is a right established in the Federal Constitution to all students with disabilities, being offered in the Multifunctional Resource Rooms that provide access to services and pedagogical ... -
Tradutor e intérprete de Libras: construção da formação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)The process of deaf people inclusion in different social spaces becomes possible, mainly, by the professional practice of the translator and interpreter of Libras (Brazilian Sign Language), that to do it presupposes a ... -
Violência intrafamiliar e envolvimento em "bullying"no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/03/2006)Many studies have shown that children exposed to domestic violence are at risk of presenting behavior problems and other adjustment problems at school. Nevertheless, few studies have assessed the relationship between ... -
Método Halliwick de natação: aplicação em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2013)Swimming is one of the most complete sports and more accessible to all kinds of people. The benefits of swimming for visually impaired relate to social, cognitive, motor and affective. Development is a continuous process ... -
Efeito de diferentes intervenções domiciliares no desenvolvimento de crianças contaminadas por chumbo: um estudo longitudinal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Lead is a toxic metal that affects all the organs and systems of the human body, being its absorption bigger in children and pregnant women. Although the harmful effect of lead in infantile development (e.g., hyperactivity, ...