• O céu que nos protege: a desertificação das relações humanas 

      Rodrigues, Ana Claudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/06/2014)
      And the world at full speed, with its re-engineering and mass production, would bring hope to men. It was possible to believe in the prosperity of technique as a compensation for the gap imposed by the Second World War. ...
    • Nos rastros de Limite : um estudo de caso na história da preservação das imagens em movimento no Brasil 

      Vasques, Alexandre Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 20/09/2012)
      The theme of this work is the film preservation in Brazil and its focus is the film preservation history of Limite (Mário Peixoto, 1931). In the introduction we situate our research within a Brazilian reality of appreciation ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...
    • O cineclube universitário de Campinas (1965-1973) 

      Almeida, Natasha Hernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 04/04/2013)
      This study's main objective is to map and analyze the activities of the Cineclube Universitário de Campinas [Campinas College Cine-Club], during the years of its existence, from 1965 to 1973. For this, the research approaches ...
    • O movimento e o imutável: a memória da arte em Sans Soleil 

      Costa Júnior, Edson Pereira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/04/2013)
      The research focus on the film-essay Sans Soleil (1982, Sunless), directed by the french filmmaker Chris Marker. It aims to study the possibilities of audiovisual format which mediates the relationship between the subject ...
    • Star Wars: um estudo sobre o universo da franquia cinematográfica 

      Ferraraz Junior, Claudio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/11/2012)
      The major media conglomerates consolidated from the 1980s invest heavily on franchises captained by blockbusters movies and a wide range of products derived from them, in search of larger profits in the worldwide entertainment ...
    • O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular 

      Cury, Joyce Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)
      This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ...
    • Sonoridades vocais no cinema : a fala flutuante em “Familia Rodante” (2004), de Pablo Trapero 

      Taño, Debora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      This research studies voice usage as a sound element, beyond its semantic content, having the movie Rolling Family (2004), from Argentinian movie director Pablo Trapero, as the analysis object. In this movie, characters’ ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

      Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
    • Filmes periféricos e as margens do cinema brasileiro : um estudo de caso a partir do longa-metragem Cartão Postal 

      Santos, Yasmin Bidim Pereira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 01/12/2015)
      This work focuses on Brazilian independent cinema and the new paths cinematographers, specially the young ones, are following to make movies. The idea is to observe the new contemporary Brazilian cinema scene and some of ...
    • O cinema de diáspora indiano na Trilogia dos Elementos de Deepa Mehta 

      Manghirmalani, Juily Jyotsna Seixas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)
      This research aims to study the films that form the Elements Trilogy, by the Indo-Canadian director Deepa Mehta. Released between 1996 and 2005, the trilogy is part of the production by the Indian diaspora, that is to say, ...
    • A narrativa web como espaço de encontros entre mídias, cultura e sociedade 

      Nogueira, Hellen Ovando da Camara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)
      In this dissertation we propose the study of the many associations conducted by the YouTube channel named Porta dos Fundos while it articulates various media formats and promotes the hybridization between serialized ...
    • A influência da estereoscopia na experiência imersiva nos videogames 

      Gonçalves, Diogo Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 15/05/2015)
      Stereoscopy is a form of image reproduction older than photography itself, and unlike it, it rearranges the spatiality of the elements in the screen, allowing observers different points of view. Although stereoscopy being ...
    • A arte-spray de Banksy : grafite e videografia 

      Estevão, Gustavo Russo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      This research aims to investigate the mechanisms of creation and production by the British artist Banksy, the leading exponent of what became known as Street Art in the early 2000. It starts with his incursion as an ...
    • O videoclipe brasileiro pelo viés do Manguebeat : a contribuição do diretor 

      Duarte, Fernanda Carolina Armando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 01/07/2011)
      This research aims to salvage and registry a media still rarely studied in Brazil, because this was almost always seen as a smaller media, or just a branch of the commercial video, and the study of the director's role ...
    • Redes interdiscursivas e convergência de mídias: uma análise de Brilho Eterno de uma Mente Sem Lembranças 

      Mestriner, Rogério Secomandi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 31/03/2011)
      With digital media's broad dissemination towards society, confirmed by the market expansion of electronic games and the growing digital inclusion due to Web 2.0 advances and mobile telephony, the audiovisual expression ...
    • A alegoria histórica em Manoel de Oliveira: um filme falado 

      Santos, Wiliam Pianco dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 25/08/2011)
      This research consists of a discourse analysis of Um filme falado (2003), from the Portuguese film director Manoel de Oliveira. The idea is to investigate the meanings implied in the historical allegory built by the director ...
    • O processo transcriativo de São Bernardo de Leon Hirszman 

      Bozicanin, José Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/05/2010)
      The purpose of our research was to recoup some of the ideas about the intersemiotic translation of Graciliano Ramos' novel Sao Bernardo (1934) to the cinema. In this masters dissertation we realised the creative genesis ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...