• Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

      Canavezi, Leandro Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
    • Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças 

      Ibrahim Filho, Georges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ...
    • Proposta de uma sequência didática autoinstrucional sobre educação financeira para uso escolar ou cotidiano 

      Nicoleti, Valdir Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present work was developed in third-year (high school) classes in the E.E. “Writer Rachel de Queiroz ”in the city of Campinas / SP with a focus on Financial Education and Financial Mathematics, motivated by the large ...
    • A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano 

      Pavani, Vinícius Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 13/06/2018)
      In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
    • Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

      Pimentel, Luiz Fernando Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...
    • Versões digitais para jogos matemáticos: invariantes em paridade, congruência modular, frações e pg 

      Conceição Junior, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      The work consisted in the idealization and implementation in the programming language of Scratch of online digital versions for games with didactic intent in mathematics, as well as the availability of these games on the ...