• Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

      Francisco, Marcelo Sabbadini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/05/2017)
      The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
    • Uma sequência didática a partir da folha de papel sulfite 

      Zanetti, Veridiana Carla (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/01/2017)
      The aim of this paper is to develop a didactic sequence exploring practical activities that will help students in the teaching-learning process of the concepts of sequences, geometric progressions and logarithms, which are ...
    • Uma atividade experimental para o estudo de funções no ensino fundamental 

      Prospero, Matheus de Barros Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/03/2013)
      Functions represent a very important area of study in mathematics due their wide range of applications in many areas of knowledge. Functions can be approached in concrete and meaningful ways. However, school textbooks often ...
    • Codificando o alfabeto por meio do sistema de numeração binário 

      Almeida, Meire Aparecida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      The main objective of this work is to report a didactic experience with activities different of the commonly used in school activities. Stands out the importance of linking the mathematical content with the daily affairs ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...
    • Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem 

      Lima, Fernanda Soto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 10/04/2013)
      This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with ...
    • Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental 

      Rodrigues, Jaqueline de Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 07/08/2013)
      The central aim of this dissertation is to present the results of a teaching experience of using encryption for the study of functions in mathematics classes in elementary school, the result was checking improvements in ...
    • Fractais no ensino médio: uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 11/04/2013)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • Atividades e problemas de geometria espacial para o ensino médio 

      Grillo, Jean Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2014)
      This dissertation presents as the main product a didactic proposal for spatial geometry classes in high school. The motivation for creating this proposal began with the observation of the author that the approach of spatial ...
    • Traçados de caldeiraria no desenvolvimento da geometria no ensino médio 

      Dias, Rodrigo Domingos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/07/2014)
      A course of Professional Qualification in Boiler Tracing aims to develop the capacities to calculate, chart, plan parts, prepare technical design, modeling sets and subsets. However the aim of this work is not training in ...
    • GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2014)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Linguagem matemática e jogos: uma introdução ao estudo de expressões algébricas e equações do 1º grau para alunos da EJA 

      Flores, Sharon Rigazzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2013)
      The student education of youth and adults (EJA) lives in general, a history of exclusion, which limits their access to cultural goods and materials produced by the society, causing many difficulties even before elementary ...
    • Uma atividade didática envolvendo área e volume do cilindro e de prismas 

      Bernardini, Geferson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2014)
      This paper presents a didactic proposal for Spatial Geometry classes in High School. We were taken to create this proposal from our experience as a teacher, when we observed that the study of this content requires ...
    • O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos 

      Francisco, Sérgio Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 30/09/2013)
      Teaching Statistics as part of the axis Treatment Information is seen by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) as a tool for the interpretation of the world that surrounds the pupil, in view of the diversity of areas ...
    • A determinação dos pontos notáveis de um triângulo utilizando o software GeoGebra 

      Felício, Adriano César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)
      In this paper, I intend to report the experience of implementing an activity in some classes in a public school of the city of Ribeirão Preto, state of São Paulo, where it was made an approach to the subject "Notable Points ...
    • Geometria, modelagem e código de barras na construção de luminárias 

      Fernandes, Estela Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2013)
      The presented work aims to allow students to infer about the different concepts by building Mathematicians luminaire. For this, occur following the development of a didactic, teaching methodology that consists in presenting ...
    • As razões trigonométricas no triângulo retângulo e as rampas de acesso 

      Arantes, Priscila Paschoali Crivelenti Vilela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)
      This work is a math lesson on the triangle trigonometric ratios, using analysis of access ramps for people with special needs mobility. The mathematical content designed to be taught in grade 8/9 years of elementary school, ...
    • O ensino e a aprendizagem da análise combinatória dentro do contexto de telefonia 

      Fusel, André Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)
      This present dissertation, structured in the methodology of well-known research as Didactic Engineering, it presents the development of an unpublished class for the teacher on combination analysis in the High School. The ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 07/08/2013)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...