Listar Teses e dissertações por fecha de publicación
Mostrando ítems 1-20 de 348
-
Resistência à mudança de atitude preconceituosa racial avaliada pelo paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/12/2009)Behavioral analysts have used the equivalence class paradigm to investigate and explain the processes involved in the formation and modification of social attitudes. From this perspective, attitudes are defined as equivalence ... -
Discriminações simples simultâneas e sucessivas - na formação de classes funcionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/02/2010)Functional classes can be established thorough simple discrimination and repeated reversals training. However, successive reversals necessarily involve experience with the occurrence of errors, which may interfere with ... -
Programa de habilidades sociais assertivas com idosos: avaliação sob delineamento placebo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/02/2010)Given current social concerns with respect to senior´s rights, this study describes and evaluates a Social-Skills Assertiveness Training-Program (ASSTP) for elderly people. The sample (two men and 13 women) participated ... -
Uma intervenção psicoeducativa com cuidadores de idosos com demência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2010)The ageing of the Brazilian population comes accompanied by a growing number of cases of dementia, especially cases involving Alzheimer‟s disease, as the incidence of neurodegenerative diseases is directly related ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ... -
Habilidades sociais, depressão, ansiedade e alcoolismo em bombeiros: um estudo correlacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/09/2010)Current researches have elucidated the importance of social skills for the quality of social relations, the well being and mental health of people. Even though mental disorders, regardless of diagnosis, have in common ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
A influência da preferência por brindes no autorrelato de desempenho em tarefas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2011)This study aimed at investigating the correspondence in a do-say activity. Two experiments were carried out: the first intended to clarify the effects of choice and preference for items on the self-report of children in a ... -
Discriminações simples e reforçamento específico e diferencial para cada classe no ensino de leitura a indivíduos com atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)Training procedures in researchs about the estabilishment of stimulus equivalence classes are tipically based on conditional discriminations, in wich a sample controls selection of a comparison stimulus. Proposals based ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes em surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)The bilingual approach, adopted for educating deaf people in Brazil, regards the Brazilian Sign Language (Libras) as the first language and the written Portuguese Language as the instrumental language. The acquisition of ... -
Escolha e preferência por alimentos com ou sem valores calóricos em crianças com deficiência intelectual e sobrepeso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Obesity and pre-obesity have been considered as one of the major health problems in modern society, both in developed and in developing countries is the increase in rates of overweight or obese individuals. Although much ... -
Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ... -
Sensibilização de profissionais do Programa Saúde da Família (PSF) para notificação de violência contra criança e adolescente: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2011)Studies show that when dealing with cases of abuse, health professionals have difficulties in identification and reporting. These difficulties are related to a gap on this topic on their professional training, the reproduction ... -
O envolvimento de idosos em atividades prazerosas: a adaptação transcultural de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/03/2011)The sense of pleasure that arises from engagement in activities is of fundamental importance for the wellbeing of the elderly. Studies indicate that involvement in pleasant activities acts as a mediator variable in the ... -
Eficácia de procedimentos para maximizar senso de bem-estar e competência parental a mulheres vitimizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Studies have shown that inappropriate parenting styles are developed by learning parental behaviors modeled by their own parents. Furthermore, parents with a history of childhood aggression tend to continue struggling with ... -
Representações sociais de estudantes negros: universidade e trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Social indicators regarding education and employment relations in Brazil indicate that the inequalities are even more critical when the analysis is done from the ethnic-racial perspective, showing a situation of obvious ... -
Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ...