Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 41-60 de 324
-
Efeitos de um curso de habilidades sociais e educativas para professores via (EaD) na prevenção e combate ao bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/05/2022)The theoretical practical field of Social Skills is important not just only for academic development of the student, but also for your socioemotional development and prevention of externalizing and internalizing behavior ... -
Habilidades preditoras da aprendizagem matemática de crianças de até 06 anos: uma revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)To date, there are gaps in publications in the Brazilian scientific literature on the systematic analysis of behaviors identified in early childhood education that are predictors of formal mathematics education. Thus, the ... -
Efeitos da meta-clorofenilpiperazina (mCPP) sobre a autolimpeza e alternância espontânea em ratos: influências do sexo e do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is characterized by obsessions and/or compulsions that cause great suffering to patients. The neural bases underlying OCD need to be better investigated, considering, for example, the ... -
Desenvolvimento de um programa de intervenção com famílias que cometeram violência contra crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/12/2021)Studies show that children and adolescents remain among the main victims of domestic violence, which represents failures in preventing and combating violence in the intrafamily context. The expectation of the international ... -
Efeitos da meta-clorofenilpiperazina (mCPP) sobre a aprendizagem reversa em ratos: implementação do teste e exploração de diferenças entre machos e fêmeas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)Several mental disorders are known for behavioral rigidity, especially ObsessiveCompulsive Disorder (OCD), which is associated with dysfunctions in the prefrontal cortices and resistance to reconditioning when environmental ... -
Cartografia do corpo em estudantes universitárias vítimas de viôlencia sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)La violencia de género es una manifestación del modelo estructural del patriarcado, basado en el poder del hombre antes que la mujer y que permea todos los estratos de la sociedad. Es por ello que también se reproducen ... -
O conhecimento metacognitivo no gerenciamento de impressões: avaliação do uso da falsa modéstia na auto apresentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/03/2021)Metacognitive knowledge refers to the information that the subject holds about his own cognitive systems and also about cognition in general, being considered as the segment in which the knowledge of the world is stored ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Os efeitos da leitura dialógica sobre a aquisição de habilidades pré-matemáticas em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Although mathematical knowledge is essential for the individual's autonomy and independence, allowing the resolution of everyday problems, we observe a critical condition about the level of learning in Mathematics, especially ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Análise sobre a atuação de profissionais da psicologia com adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas em unidades de internação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Since the creation of SINASE, psychologists have been designated as part of the minimum team in the care of adolescents in compliance of socio-educational measures. Thus, an increase was expected, both in the number of ... -
Aplicação de um programa de telessaúde por mães para o ensino de reconhecimento de expressões faciais para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Autistic Spectrum Disorder (ASD) refers to a neurodevelopmental disorder in which limitations to social effects are common, being relevant as processing focused on promoting social behavior in general, including the ... -
O efeito de eleição padrão e por revogação (“recall”) na distribução desigual de recursos públicos no jogo dos bens públicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The present study aimed to investigate whether the recall election condition would be more effective in reducing the frequency of unequally distributing resources than the standard election and whether both would increase ... -
Avaliação dos efeitos de doses sub-anestésicas de cetamina sobre o medo condicionado à luz em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Fear and anxiety play a key role in ensuring survival. Both are adaptive reactions that organisms exhibit in response to threatening situations. Although they are adaptive, they can become clinically relevant and turn out ... -
Comparando o efeito de contingência de grupo independente e interdependente sobre o desempenho escolar em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)The present research replicated studies in social behavior ((Lloyd, Eberhardt & Drake, 1996; Pigott, Fantuzzo, Heggie & Clement, 1984), focusing more specifically on assessing outcomes produced by ... -
CONECTE: atualização de medida psicométrica e construção/avaliação de um programa de treinamento de habilidades sociais conjugais para casais de diferentes orientações sexuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2021)Couples’ Social Skills (CSS) are classes of behaviors that function to maximize couples’ satisfaction, increase the quality of the relationship, and reduce problems in the relationship. These behaviors (CSS) can be developed ... -
Avaliação de uma intervenção em bullying envolvendo alunos, professores e pais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)Due to the need for effective interventions to combat bullying, researchers currently recommend programs with a whole-school approach, using multiple strategies to work with different individuals in the school context. ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ...