• Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

      Reis, Tiago de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
      The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
    • O desenvolvimento de um laboratório virtual para o ensino da 1ª Lei de Ohm utilizando o GeoGebra 

      Guerreiro, Luis Gustavo Jayme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      With the potential of using Information and Communication Technologies (TIC) in Physics Education, it was decided to develop a Virtual Learning Laboratory (LVA) using the GeoGebra software and five application scripts in ...
    • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

      Guariglia, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

      Riboldi, Bruno Marconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...
    • Uma sequência didática para o ensino do tema: “produção e consumo de energia elétrica”. 

      Azevedo, Renata Correia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
      This dissertation aims to describe the elaboration, application, and results generated by a didactic sequence for the teaching of the theme production and consumption of electric energy, in a third grade class of the high ...
    • O uso do teatro para introdução da Astronomia no ensino médio 

      Macedo Junior, Ederaldo Bueno de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2021)
      The active participation of students in activities that make sense to them is a very promising alternative to make Physics teaching more interesting and accessible. For that, students must be engaged in creative processes, ...
    • O ensino das partículas elementares a partir de uma sequência didática 

      Moura Júnior, Orlando Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2020)
      In this academic work we present the development of the study, elaboration, application and verification of the data of a Didactic Sequence (SD) that aims to assist students learning in the third year of high school (EM), ...
    • Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor 

      Barbosa, Geovane Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)
      Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ...
    • Experimentos com o Arduino no ensino de Física: estudando conceitos científicos da Termologia 

      Pinheiro Junior, Jefferson Buonafina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/01/2022)
      Motivated by the application of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Physics, we developed the scripts for three experimental activities in Thermology using technological tools to be applied ...
    • Introdução de tópicos de Física Térmica e Cristalografia no ensino médio utilizando um simulador mecânico 

      Cristino, Wesley Moura Boracchi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
      In the last decades, physics education research has shed light on the difficulties and obstacles that students and teachers encounter in learning physics. In response, a wide variety of new methods and models of physics ...
    • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

      Gregio, Nivaldo de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 01/08/2016)
      This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
    • Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS 

      Silva, Renato Peron da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)
      This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ...
    • Desenvolvendo potencialidades: a inclusão no Ensino de Ciências numa perspectiva Vygostskyana 

      Magueta, Cleiton Tadeu Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
      In the inclusive perspective of education, the focus is not the student's disability, but the means, spaces, environments and resources to be adapted so that they become accessible to the specificities of each student. ...